Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
-zásada spojení teorie s praxí - vybavit žáky důkladnými systematickými poznatky v souladu se současným stavem v daném oboru, vybavit žáky potřebnými dovednostmi
zásada spojení školy se životem - přispívat k rozvoji mravní a estetické výchovy, práce a odpovědnost za výsledky, kulturní vyjadřování.
2. ZÁSADY TÝKAJÍCÍ SE OBSAHU VÝUKY
-zásada přiměřenosti - učivo odpovídá schopnostem a vědomostem žáka, náročnost stanovujeme podle průměru třídy, šikovnější žáky zatěžujeme kvalitativně, nepřetěžujeme žáky.
-zásada soustavnosti a postupnosti - postupujeme od jednoduššího ke složitějšímu, od konkrétního k abstraktnímu. Učivo uspořádáme v systému.
-zásada názornosti - k poznatkům přicházet na základě vlastní zkušenosti, zapojit co nejvíce smyslů. Funkce názoru - motivační, didaktická. Nebezpečné je podceňovat názor, nedoceňovat názor, vnucovat názor.
3. ZÁSADY OVLIVŇUJÍCÍ PROCES VYUČOVÁNÍ A UČENÍ SE
-zásada uvědomělosti - nedopovídat jen na otázku jak? co?, ale na otázku proč?
-zásada aktivnosti - zdůraznit činnosti žáka
-zásada trvalosti - každý poznatek nižší úrovně předpokladem k poznatku vyšší úrovně, respektovat křivku zapomínání, opakovat.
-zásada individuálního přístupu k žákům
Formy práce:
-skupinové vyučování
-individuální výuka (vyučujeme 1-4 žáky)
-individualizovaná výuka (všichni pracují na úkolu a věnuji se 1-4 žákům, kterým to nejde…, nebo jsou hodně dobří…)
-samostatná práce - kopírování předvedeného (dle vzoru)
-variantní samostatné práce (úlohy s rostoucí náročností)
-tvořivost, výzkum
Fáze výuky :
motivace
expozice
fixace
diagnostika (+klasifikace)
Vyučovací metody :
1.MOTIVAČNÍ
-úvodní - vyprávění, rozhovor, užití v praxi, hry, historické poznámky
-průběžná - změna činnosti, aktualizace učiva, demonstrace, pochvala
2.EXPOZIČNÍ
-metody přímého sdělování poznatků - přednáška (na ZŠ nepoužívat), vyprávění, popis, vysvětlování. Vést žáky otázkami.
-metody zprostředkovaného přenosu sdělování poznatků - metody demonstrační, manipulační, pracovní, didaktická hra, využití pomůcek, videa, modelů, promítaček, stavebnic
-metody heuristického charakteru - pomocí známého se učíme objevovat neznámé. Problémová vyučování je učení se řešením problémů.
1. Problém stanoví učitel, ukáže cesty k řešení a žáci řeší.
2. Problém stanoví učitel, žáci hledají cesty k řešení a žáci řeší
3. Problém stanoví žáci, hledají cesty k řešení a řeší
Důležitý je vhled do situace - to co nás napadne, okamžitý nápad, který vzniká na základě dlouhodobé činnosti.
-metody samostatné práce - napodobování, úlohy s rostoucí náročností, objevitelská samostatná práce
3. FIXAČNÍ METODY
-aktivní postoj žáka k učivu
-kontrola a sebekontrola