Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

-zásada spojení teorie s praxí - vybavit žáky důkladnými systematickými poznatky v souladu se současným stavem v daném oboru, vybavit žáky potřebnými dovednostmi

zásada spojení školy se životem - přispívat k rozvoji mravní a estetické výchovy, práce a odpovědnost za výsledky, kulturní vyjadřování.

2. ZÁSADY TÝKAJÍCÍ SE OBSAHU VÝUKY

-zásada přiměřenosti - učivo odpovídá schopnostem a vědomostem žáka, náročnost stanovujeme podle průměru třídy, šikovnější žáky zatěžujeme kvalitativně, nepřetěžujeme žáky.

-zásada soustavnosti a postupnosti - postupujeme od jednoduššího ke složitějšímu, od konkrétního k abstraktnímu. Učivo uspořádáme v systému.

-zásada názornosti - k poznatkům přicházet na základě vlastní zkušenosti, zapojit co nejvíce smyslů. Funkce názoru - motivační, didaktická. Nebezpečné je podceňovat názor, nedoceňovat názor, vnucovat názor.

3. ZÁSADY OVLIVŇUJÍCÍ PROCES VYUČOVÁNÍ A UČENÍ SE

-zásada uvědomělosti - nedopovídat jen na otázku jak? co?, ale na otázku proč?

-zásada aktivnosti - zdůraznit činnosti žáka

-zásada trvalosti - každý poznatek nižší úrovně předpokladem k poznatku vyšší úrovně, respektovat křivku zapomínání, opakovat.

-zásada individuálního přístupu k žákům

Formy práce:

-skupinové vyučování

-individuální výuka (vyučujeme 1-4 žáky)

-individualizovaná výuka (všichni pracují na úkolu a věnuji se 1-4 žákům, kterým to nejde…, nebo jsou hodně dobří…)

-samostatná práce - kopírování předvedeného (dle vzoru)

-variantní samostatné práce (úlohy s rostoucí náročností)

-tvořivost, výzkum

Fáze výuky :

  1. motivace

  2. expozice

  3. fixace

  4. diagnostika (+klasifikace)

Vyučovací metody :

1.MOTIVAČNÍ

-úvodní - vyprávění, rozhovor, užití v praxi, hry, historické poznámky

-průběžná - změna činnosti, aktualizace učiva, demonstrace, pochvala

2.EXPOZIČNÍ

-metody přímého sdělování poznatků - přednáška (na ZŠ nepoužívat), vyprávění, popis, vysvětlování. Vést žáky otázkami.

-metody zprostředkovaného přenosu sdělování poznatků - metody demonstrační, manipulační, pracovní, didaktická hra, využití pomůcek, videa, modelů, promítaček, stavebnic

-metody heuristického charakteru - pomocí známého se učíme objevovat neznámé. Problémová vyučování je učení se řešením problémů.

1. Problém stanoví učitel, ukáže cesty k řešení a žáci řeší.

2. Problém stanoví učitel, žáci hledají cesty k řešení a žáci řeší

3. Problém stanoví žáci, hledají cesty k řešení a řeší

Důležitý je vhled do situace - to co nás napadne, okamžitý nápad, který vzniká na základě dlouhodobé činnosti.

-metody samostatné práce - napodobování, úlohy s rostoucí náročností, objevitelská samostatná práce

3. FIXAČNÍ METODY

-aktivní postoj žáka k učivu

-kontrola a sebekontrola

Témata, do kterých materiál patří