Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Kriminalistika - SZZ

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (102.64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

KOMPONENTY ZPŮSOBU PÁCHÁNÍ TRESTNÉHO ČINU dělíme podle

předmětné povahy

  1. dějové komponenty – akty, jsou to dynamické procesy jimiž pachatel projevuje navenek svou aktivitu, např. somaticko-motorické akty (různé pohyby těla), a psychické akty (řídí somaticko-motorické akty a rozhodují o tom, jaké využije pachatel objektivní podmínky k trestnému činu

  2. věcné komponenty, jsou jsou to jakékoli předměty použité pachatelem např. zbraně, nástroje, dopravní prostředky, listiny, převleky apod.

podle složitosti – takto se dělí pouze dějové komponenty

  1. komplexní komponent, tedy komplex úkonů pachatele, spjatých společným dílčím cílem

  2. základní komponent, tedy jednotlivý úkon pachatele, skládá se z několika pohybů a psychických procesů (např. telefonické domluvení i schůzky, škrcení oběti)

  3. dílčí komponent – jednotlivý pohyb pachatele (např. stisknutí spouště pistole)

UTVÁŘENÍ ZPŮSOBU PÁCHÁNÍ TRESTNÉHO ČINU

způsob páchání trestného činu je podmíněn různými faktory, jde zejména o:

Objektivní determinanty

  • nezávislé na pachateli, tedy společenské podmínky (makrosociální x mikrosociální), předmět útoku (obrana napadené osoby, zabezpečení majetku, apod.), vztah mezi pachatelem a předmětem útoku, obětí, místem činu, dále místo činu a podmínky na něm, čas spáchání činu, dostupnost a povaha nástrojů, zbraní, dopravních prostředků a jiných pomůcek, a existence spolupachatelů

Subjektivní determinanty

  • jejich nositelem je pachatel a jde o somatické vlastnosti (tělesné), psychické vlastnosti (psychomotorické vlastnosti, intelektové vl., charakterové vl., temperament, zájmy, psychické poruchy), věk pachatele, pohlaví, předchozí kriminální zkušenost, stupeň vzdělání a pracovní kvalifikace

Na vytváření způsobu páchání trestného činu se také podílí určité mechanismy

  • nepodmíněná spojení a pohybové reakce, např. lokomoční pohyby

  • pokusné řízení – labyrintní učení, tedy postupné získávání zkušeností na základě série pokusů a chyb, jako takové se vyskytuje u neplánovaných trestných činů

  • automatismy, tedy reflexy, dynamické stereotypy a návyky vytvořené mnohonásobným opak., perseverance = ulpívání na navyklém způsobu chování („osvědčeném“) a modus operandi = opakující se způsob páchání trestných činů určitého druhu, který je charakteristický pro určitého pachatele

  • plán činnosti

  • transfer „osvědčeného“ způsobu páchání od jiného pachatele, tedy předávání zkušeností nejčastěji ve vězení, v partách narušené mládeže a v tzv. podsvětí, částečně také z tisku, filmu, televize apod.

3. Kriminalistická stopa, zákonitosti vzniku, druhy kriminalistických stop a jejich význam.

ZÁKONITOSTI VZNIKU

Vznik stop souvisí s teorií vzájemného působení, tedy že při vzájemném působení dvou nebo více objektů dochází ke vzájemnému předávání informací o vlastnostech jednotlivých objektů, nebo-li dochází ke změnám. Ke změnám dochází jak v živé či neživé přírodě tak ve vědomí lidí (zvířat), což nazýváme vjemy. Charakter kriminalistických stop mají pouze ty změny, které obecně vzato souvisí s kriminalisticky relevantní událostí a vznikají pouze v reálném prostředí. Stopy po svém vzniku podléhají určitým vlivům, které mohou vést až k jejich zániku.

Témata, do kterých materiál patří