Přednášky SP
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
sociální schémata – organizování dojmů
-
přes jedinečnost jedinců a událostí existují podobnosti
-
kategorizace jedinců podle pozorovatelných znaků
schémata sebe sama – své nejdůležitější charakteristiky
schémata soc. rolí lidí určitých kategorií – lékař, úředník, milenec, student
schémata pro soc. skupiny – vystihují skupinu či kategorii lidí – autostereotypy a
heterostereotypy
schémata událostí = scénáře: návštěva restaurace, výlet, pracovní den, zkouška (sled kroků)
Subjektivita percepce v důsledku chyb:
-
autoprojekce
dotváření obrazu projekcí svých zejména záporných vlastností a nedostatků
-
haló – efekt
jednostranné zobecnění určité výrazné vlastnosti (zvl. výřečnosti, oblečení či vzhledu) nebo
prvního dojmu
-
sociální a individuální stereotypy hodnocení
vnímání a hodnocení na základě zavedených, často zkreslených a předsudečných schémat
vnímání a hodnocení, např. národů, ras, vlastností apod.
-
efekt mírnosti a shovívavosti
člověka, který je mi sympatický, hodnotím mírně a shovívavě a nabývám přesvědčení, že se
mi podobá
Sociologie práva
K. K. a kolektiv
21
9) Sociální vztahy II.
Sociální komunikace. Sociální interakce
přednášející prof. Večeřa
Sociální komunikace
-
výměna, směna informací v sociálních vztazích mezi aktéry
-
nabývá na významu, neboť se jejím prostřednictvím realizují převážně i sociální percepce a sociální
interakce
-
oproti zvířatům má lidská komunikace symbolický charakter – prostředek komunikace → smyslově
vnímatelný
-
znak je prostředek komunikace, je to smyslově vnímatelný jev označující obecně určitý objekt a
ztělesňující jeho…
Dle použitých znaků dělíme komunikaci na