Zkouška - shrnutí na 58 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Socializační procesy probíhají v každé společnosti prostřednictvím socializačních mechanismů
zaručujících sociální kontrolu jednání. Mezi tyto socializační mechanismy patří především výchovný systém,
ale také další, v nichž jsou cíle a účely jejich činnosti či hodnotová orientace úzce spjaty s jasně vymezenými
normami či pravidly jednání a sankcemi za jejich porušování.
Vytváření vazeb ke konkrétním jedincům je jedním z mezníků v socializaci - primární vztah. Na jeho
základě se začínají rozvíjet složité procesy sociálního učení. Asi ve věku 5 let se dítě stává vcelku
autonomním jedincem. Aby začali jedinci vnímat sebe sama jako nezávislého činitele, musí uvidět sebe
sama očima druhých. Sebeuvědomění dosahujeme tehdy, když začneme rozlišovat mezi oběma formami
já. “I” představuje nesocializované dítě, ta druhá “me” je sociální já. Za určitých okolností může u
dospělých jedinců docházet k resocializaci, která je charakterizována rozpadem dosud přijímaných hodnot
a vzorců jednání, po němž následuje přijetí radikálně nových (nové prostředí, např. koncentrační tábor).
Základní činitelé enkulturace:
rodina: autoritářská (poslušnost)
autoritativní (dodržování pravidel, ale možnost vyjádření)
permisivní (volnost)
= typy rodičovské výchovy …oba krajní typy vedou k egoismu, lpění na rodičích, nekooperativnosti
vrstevníci: člověk se stává kooperativním a hravým, anticipující socializace - učím se budoucím rolím
škola: neosobní instituce určená k socializaci, hodnoceno chování a studijní výkon
práce: vliv spolupracovníků i samotné práce
masmédia: velký vliv, hlavně televize (popr. tisk)