Zkouška - shrnutí na 58 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
28.Globalizace, amerikanizace, evropeizace
Globalizace
- abstraktní fenomén zahrnující různé změny společnosti, které vedly k větší propojenosti politických,
sociokulturních a ekonomických událostí na globální úrovni
- nerovný proces, v jehož důsledku se některé části světa relativně přibližují, zatímco jiné relativně oddalují
(bez ohledu na geografickou vzdálenost); nové vzdálenosti jsou určeny rychlostí přenosu informací a jsou
přímým důsledkem úrovně zapojení míst od systému globální ekonomiky
- díky těmto rozdílům mohou mít podobné procesy v různých částech světa velmi rozdílné důsledky
(typickým příkladem je např. zavádění volného trhu)
Globalizace v obchodu
- základním impulsem pro zahájení globalizace = revoluce v dopravě (polovina 20. století)
- rychlejší silniční, letecká, železniční i lodní doprava => možnost uzavírat smlouvy nejen s lokálními, ale i
vzdálenými partnery
- průkopníkem globalizace = USA (místní společnosti expandovaly v 60. letech na evropské trhy)
Došlo k tomu, že Američané se museli částečně přizpůsobit vkusu evropského zákazníka; zároveň ten se ale
stykem s jinou kulturou a způsobem výroby a prodeje také změnil. Tuto výměnu někteří lidé označili jako
přínos, někteří, převážně nacionalisté, se s tím ale nikdy nesmířili.
- do globalizace se ale zapojily i další země; později v 70. letech, když nastal prudký rozvoj japonské
ekonomiky a zboží zde vyráběné se rozšířilo do všech zemí
- v USA a Evropě byla následkem konkurenčního boje odepsána, nebo výrazně zredukována celá odvětví
průmyslu, jejich místo zaujaly japonské firmy s japonským způsobem výroby
- tyto procesy pokračovaly dále i v 80. a 90. letech a probíhají i nadále