Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zkouška Sociologie práva

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (265.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ZÁKLADNÍ ČINITELÉ ENKULTURACE

  • Rodina

    • nezastupitelná

    • několik typů rodičovské výchovy

      • autoritářská (poslušnost)

      • autoritativní (dodržování pravidel, ale možnost vyjádření)

      • permisivní (volnost)

    • =oba krajní typy vedou k egoismu, lpění na rodičích, nekooperativnosti

  • Vrstevníci

    • člověk se stává kooperativním a hravým, anticipující socializace – učím se budoucím rolím

  • Škola

    • neosobní instituce určená k socializaci, hodnoceno chování a studijní výkon

  • Práce

    • vliv spolupracovníků i samotné práce

  • Masmédia

    • velký vliv, hlavně televize (popř. tisk)

STÁDIA SOCIALIZACE (3 vývojové úrovně, které se dělí na dva kvalitativní stupně)

  1. Předkonvenční úroveň

  • jedinec nezakládá své chování na právních a morálních normách a na ohledu k jiným osobám

  • nevnímá normy jako sociální konvence

  1. 1. stadium - snaha vyhnout se potrestání nebo získat odměnu

  2. 2. stadium – jednání k uspokojení vlastních potřeb, mezilidské vztahy má jako vztahy tržní

  1. Konvenční úroveň

  • dodržování konvenčního řádu a toho, co očekávají druzí

  1. 3. stadium – veden vysokou mírou konformity, vnímá souhlas okolí, správné je to, co se líbí ostatním

  2. 4. stadium – orientace na právo a pořádek, správné je konat svou povinnost, respektovat autoritu

  1. Postkonvenční úroveň

  • jedinec zakládá chování na hodnotách a principech, které jsou platné a použitelné nezávisle na autoritě

  1. 5. stadium – orientace na zákonné chování a sociální úmluvy, hledáme vlastní konsensus s druhými

  2. 6. stadium – orientace na všeobecné etické principy, jsou důležitější než právo

  • probíhá postupně, stadia nelze přeskočit, ale lze se zastavit na určité úrovni

AKULTURACE

  • osvojování si jiné, cizí kultury na mikro, mezi i makrosociální úrovni

  • fáze:

  1. konfrontace (poznávání kladů a záporů)

  2. akceptování některých cizích prvků

  3. přijetí těchto prvků

  4. souběžná modifikace vlastního kulturního systému

  5. akulturací reakce (odmítání cizích vlivů nebo vítání inovace)

  • výsledkem může být i deintegrace a ztráta kulturní identity

__________________________________________________________________________________________________

  1. Globalizace

  • abstraktní fenomén zahrnující různé změny společnosti, které vedly k větší propojenosti politických, sociokulturních a ekonomických událostí na globální úrovni

  • nerovný proces, v jehož důsledku se některé části světa relativně přibližují, zatímco jiné relativně oddalují (bez ohledu na geografickou vzdálenost);

  • nové vzdálenosti jsou určeny rychlostí přenosu informací a jsou přímým důsledkem úrovně zapojení míst od systému globální ekonomiky

  • díky těmto rozdílům mohou mít podobné procesy v různých částech světa velmi rozdílné důsledky

Globalizace v obchodu

  • základním impulsem pro zahájení globalizace = revoluce v dopravě (polovina 20. století)

  • rychlejší silniční, letecká, železniční i lodní doprava => možnost uzavírat smlouvy nejen s lokálními, ale i vzdálenými partnery

  • průkopníkem globalizace = USA (místní společnosti expandovaly v 60. letech na evropské trhy)

  • Došlo k tomu, že Američané se museli částečně přizpůsobit vkusu evropského zákazníka; zároveň ten se, ale stykem s jinou kulturou a způsobem výroby a prodeje také změnil. Tuto výměnu někteří lidé označili jako přínos, někteří, převážně nacionalisté, se s tím ale nikdy nesmířili.

  • do globalizace se ale zapojily i další země; později v 70. letech, když nastal prudký rozvoj japonské ekonomiky a zboží zde vyráběné se rozšířilo do všech zemí

  • v USA a Evropě byla následkem konkurenčního boje odepsána, nebo výrazně zredukována celá odvětví průmyslu, jejich místo zaujaly japonské firmy s japonským způsobem výroby

  • tyto procesy pokračovaly dále i v 80. a 90. letech a probíhají i nadále

Témata, do kterých materiál patří