Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zkouška Sociologie práva

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (265.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Obchod

  • Kromě médií je amerikanizace spojená ještě se změnou původně amerických firem v nadnárodní. Spojené státy jako ekonomicky nejsilnější země na světě vyváží veliké množství zboží i technologií.

  • Společnosti jako McDonald's, Coca-Cola, Google či Microsoft se velmi úspěšně rozšířily do všech koutů světa, ve všech zemích dodržují téměř stejnou firemní kulturu, která vychází právě z té americké.

EVROPEIZACE

  • řada jevů a procesů probíhajících v dnešní Evropě, žádná ucelená definice

  • protože evropeizace nemá přesný obsah, někteří argumentují (např. Kassim, 2000), že je neplodné používat tento pojem jako teoretickou inovaci

  • evropský politický řád prodělal na přelomu 20. a 21. století takové kvalitativní změny, že došlo k posunu institucí a tvorbě nové evropské identity

  • vzhledem k síle národní identifikace většiny obyvatel kontinentu to však není vůbec samozřejmé

  • 5 možných významů evropeizace:

  1. změna a expanze vnějších teritoriálních hranic EU

  2. rozvoj institucí a organizací na evropské úrovni

  3. pronikání evropské dimenze do národních a subnárodních institucí

  4. vývoz evropské politické organizace a vládnutí mimo Evropu

  5. politický projekt unifikace Evropské unie.

Zajímavá je otázka hodnotové neutrality pojmu evropeizace: ačkoli většina politologů chápe tento pojem

jako popis určitého reálného stavu či procesu, pro většinu běžných lidí získá tento pojem určitý přídech.

Proti poevropšťování (evropeizaci) se bude jednou bojovat stejně vehementně jako proti germanizaci či

amerikanizaci. Evropeizace je jen jiným označením pro růst vlivu cizí moci na příslušníky národního

společenství.

__________________________________________________________________________________________________

  1. Sociální chování a sociální jednání

Chování:

  • Všechny činnosti jedince, i neuvědomělé nebo zcela záměrně, reakce na vnější nebo vnitřní podněty = souhrn aktivit jedince viditelných z vnějšku, které jsou více nebo méně diferencovanou reakcí na vnitřní nebo vnější podněty

1. Institucionalizované chování- chování v souladu se stanoveným normativním řádem daného společenství, označované za řádné, sociálně uznané, sociálně schválené, správné apod.

  1. Neinstitucionalizované chování - chování v oblastech, které nejsou upravovány normativním řádem daného společenství, jde o chování, která jsou pro sociální útvar „sociálně irelevantní", nezajímavá, okrajová nebo jen výjimečná z hlediska frekvence výskytu (např. trávení volného času, bčžné domácí práce apod.).

  2. Deviantní chování - chování odchylující se od normativního řádu daného společenství, jde tedy o chování sociálně neschvalované a někdy i výslovně zakazované a právně postižitelné státním do­nucením.

Omezení sociálně neschvalovaného, konfliktního a deviantního chování.

Témata, do kterých materiál patří