Interpretace, Právní odpovědnost, Zákonnost a záruky zákonnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Kontrola, dozor a dohled
-
Dozor = určitá supervize z nadřazení pozice, při níž je faktický stav porovnávám se stavem ideálním
-
Dohled = volnější, průběžní ověřování (často jen majetkové) plnění právních závazků a povinností; př. Dohled české národní banky nad finančním trhem, kapitálovým trhem, pojišťovnictvím apod., Probační a mediační služby ČR nad obviněným nebo odsouzeným ad.
-
Kontrola = nejširší pojem, kromě posuzování zákonnosti zahrnuje intra legem i účelnost, hospodárnost, nakládání se státním majetkem…
-
Kontrola vykonávaná zákonodárným orgánem a zastupitelskými orgány
Kontrolní činnosti vůči moci výkonné
Parlamentní kontrola -> zejména ve vztahu k vládě, která je PS odpovědná a žádá ji o vyslovení důvěry, prostředek: interpelace vlády nebo jejích členů – odpověď do 30 dní, proces projednávání a schvalování zákonů, které určují podobu vládní politiky a veřejné správy státu
Ovlivňování finančního hospodaření státu -> schvyluje vládní návrh st. rozpočtu
Výbory a komise zřízené S nebo PS
Orgány územní samosprávy -> kontrolní činnost ve vztahu k dalším orgánům obce a kraje (Rada obce)
-
Kontrola správní
-
Charakter st. kontroly, vykonávána ministerstvy a dalšími ústředními orgány st. správy
-
vnější – uplatňovaná vůči činnosti orgánů a pracovníků, kteří nejsou v podřízeném vztahu, má buď charakter obecné státní kontroly, nebo speciální kontroly (revize, inspekce), př. Česká obchodní inspekce, Státní úřad inspekce práce apod.
o výsledku kontroly se sepisuje protokol, institut námitek
nařizovací a sankční pravomoc
instanční kontrola -> opravné prostředky ve správním řízení
autoremedura -> institut, zvláštní způsob vyřízení opravného prostředku, tentýž orgán, který napadené rozhodnutí vydal
nejvýše Nejvyšší kontrolní úřad
-
vnitřní – provádějí ji nadřízené orgány (vedoucí pracovníci) vůči činnosti podřízených.
-
-
Kontrola samosprávní – provádějí ji orgány zájmové samosprávy vůči svým členům – viz. ČAK
3. Soudní kontrola a právo na soudní ochranu
-
Ústavně zakotveno
-
Forma soudního přezkumu zákonnosti či nezákonnosti NPA a IPA -> kontrola výstupů moci zákonodárné a výkonné
-
Soudy mají specifické postavení (soudní kontrola se neprovádí jen proti podřízeným). Soudy jsou nezávislé na všech státních orgánech. Prostředkem soudní kontroly je soudní rozhodnutí, jímž se ruší nezákonný právní akt orgánu, podléhajícího soudní kontrole. Může mít v různých právních řádech různé podoby:
-
SK ne/zákonnosti NPA– prováděná ústavním soudem
-
SK ne/zákonnosti IPA prováděná zejména Nejvyšším soudem
-
SK správních rozhodnutí prováděná Nejvyšším správným soudem
-
-
Pravomoc soudní kontroly může vycházet z kasačního nebo apelačního principu. Při kasaci může soud vadný právní akt zrušit, nemůže ho však nahradit svým vlastním rozhodnutím. Při apelaci má pravomoc nahradit vadný právní akt svým vlastním aktem.