teorie práva hotové vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Prameny hindského práva
Vazba na základní formální prameny hinduismu
Védy – moc se jich nedochovalo
Smrítí – interpretace Véd, obrovská partikularita – vyvinuly se z nich různé školu
Normativní povahu mají až Dharmašástry – veršované zachycení pravidel pro jednotlivé kasty – nerozlišují mezi normativními systémy
Kastovní systém a jeho právní aplikace
Převtělování duše, posouvání výše či níže v kastách po smrti
Kasty:
Brahmíni(kněží)
Kšátriové(vojáci)
Vaišíové (obchodníci a zemědělci)
Šúdrové (manuální profese)
Párjové, nedotknutelní – nemají žádné prerogativy
V současnosti aplikace omezená na rodinné a částečně dědické právo, často je právně neslušné ke kastovnímu systému odkazovat, dochází k pozitivní diskriminaci nižších kast
Pojem Dharma a jeho právní zachycení
Dhr = kontinuita a věčnost života
Dharma – vše co z života vyplývá a zajišťuje jeho zachování, pravidla, kterými se má řídit lidský život – pravidla Hindského práva z Dharmy vycházejí, zároveň se dá chápat jako klid
Hindské právo je tedy evoluční, tolerantní, nenásilné, jednotnější – jednotný komunikační prostředek(angličtina), jednotící myšlenka – nenásilná, bezkonfliktní synergická diverzita
Islámská právní kultura
Nepoměrně mladší než hindská kultura – společně mají náboženský základ (Hindu – Dharma, Bůh) – islám je založený na učení proroků schopných slyšet hlas boží – Abraham, Mojžíš, Ježíš a Mohamed (pečeť proroků)
Šaríja, Fikh a prameny islámského práva
Šáríja – soubor božích pravidel – cesta ke studni (Šaríjat), svaté a nedotknutelné
Ibadat – pravidla náboženských rituálů
Muamalat – závazky a další právní povinnosti
Ukubat – tresty
Fikh – právo muslimské, muslimské porozumění právu – nacházení a praktická aplikace právních pravidel, nemá legitimitu – lidská aplikace, může být předmětem sporů, Fikh určuje pravidla každodenního chování muslimů, Fikh dále rozpracovává pouze Muamalat, je více zdrojů práva
Korán – poslední proroctví, největší důležitost, ale obsahuje minimum právních norem, ostatní prameny od něj odvozují svoji legitimitu
Sunna – soubor textů o životě Proroka, krátké příběhy, lze z nich dovozovat konkrétní normy, Hadís – Mohamedovy promluvy
Idžma – konsenzuálně přijaté interpretace významných učitelů práva
Kijás – individuální intepretace založené na analgoo – nižší legitimita, totžné postupy
Fikh nechává širokou působnost vlastní interpretace> 19 škol islámské jurisprudence, které se současně spojily do čtyř sunnitských a jedné šítské školy (Madhaby), kdy příslušnost v jedné z nich je velice důležitá
Fatva a Muftí
Fatvy – interpretace islámského práva podávané znalcem islámského práva – Muftím, relevance fatvy závisí na reputaci muftího