teorie práva hotové vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7. Návrh zákona se čte třikrát
1. čtení
subjekt zákonodárné iniciativy (vláda, poslanec…) předkládá dolní komoře návrh zákona, dolní komora se seznamuje s hlavními zásadami návrhu.
Pakliže se to zdá být v pořádku, komora vyjádří vůli se tím zabývat (výbory, komise: ústavně právní, rozpočtový výbor, další komise, specializující se na danou problematiku
2. Čtení
zpravodaj komisí seznamuje komoru s připomínkami, hlasuje se o připomínkách
Mezi druhým a třetím čtením je text upraven
možnost přílepků, lobby, tlaky... (přesto se u nás jednací řád nezměnil...)
3. Čtení
úplný text, jedná se o celém návrhu zákona – schválení zákona (někdy se vyskytnou připomínky i v této fázi, jsou tam začleněny a takto mohou vznikat slabiny v zákonech)
K přijetí zákona je třeba prosté většiny z přítomných poslanců parlamentu obou sněmoven.
Zákon podepisuje prezident, předseda Poslanecké sněmovny a předseda vlády. Prezident má právo suspenzivního veta.
Nakonec nastupuje proces publikace ve Sbírce zákonů a proces rozeslání. Zákony, zákonná opatření i usnesení musí být publikovány. Fakultativně se publikují obecně závazné vyhlášky zastupitelstev a mezinárodní dohody
Náležitosti tvorby práva
1. Formální (aby byl z právního hlediska předpis bezvadný)
2. Matriální (aby byl předpis efektivní)
1. Formální náležitosti (způsobilý orgán)
Legislativní kompetence
podmíněná – pouze tehdy, je-li naplněna nějaká podmínka (zmocnění)
nepodmíněná – kdykoli mohu z vlastní iniciativy tvořit předpisy
omezená – týká věcné působnosti, např. obec X kraj...
neomezená – parlament
Technika normotvorného procesu
-
Princip hierarchie právních norem
2. Materiální náležitosti
Zákonodárce potřebuje tyto informace:
normativní: znalosti o daném a účinném objektivním právu jako celku. Není možné, aby zákonodárce ignoroval vztahy práva a ostatních systémů, právní vědomí
aplikační, realizační: vědomost o tom, co má norma způsobit a zjištění toho, zda to skutečně způsobila
literární: zájem o výsledky právní vědy v daném směru (časopisy, tisk)
doktrinální: na předpisu týkajícím se např. nějaké specifické profese by se měli podílet daní profesionálové
faktografické: společenské skutečnosti, které vyžadují právní úpravu, je třeba znát i okolnosti, které na ni mají vliv + informace o dosavadním působení právní úpravy
Nedostatky tvorby práva
formulace právních z hlediska srozumitelnosti
rozpornost norem práva
mezerovitost právní úpravy
velké množství právních předpisů
značné množství podzákonných právních aktů
časový stres při vydávání norem ústící v jejich menší kvalitu a potřebu brzké novelizace
formulace norem nikoli z hlediska potřeb vývoje, nýbrž z hlediska dosažení kompromisu mezi různými zájmy