TP - Pražská scripta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
závazky ze sankcí vznikají přímo v důsledku protiprávního jednání (nebo protiprávního stavu), a spočívají
zpravidla v ekvivalentu nebo části ekvivalentu hmotné újmy způsobené deliktem
o
v případě deliktů soukromoprávní povahy je typická restituce (obnovení původního stavu), reparace (náhrada
majetkové újmy), resp. satisfakce (náhrada nemajetkové újmy)
46
k soukromému právu se řadí občanské, obchodní, rodinné, pracovní a mezinárodní soukromé právo
§§ 1 – 3 NOZ
Veřejné právo
•
Zpravidla nerovné postavení právních subjektů:
o
nadřazený subjekt (orgán veřejné moci) má pravomoc rozhodnout o právech a povinnostech podřazeného
subjektu i proti jeho vůli (secundum et intra legem) typická jednostranná rozhodovací pravomoc orgánů veřejné
moci
nadřazený subjekt je orgán veřejné moci, podřazený subjekt je fyzická či právnická osoba
právní vztah vzniká na základě individuálního právního aktu (rozsudek, nález apod.), který je stanoven nadřazeným
subjektem- znak nadřazenosti orgánů veřejné moci nad ostatními subjekty práva (zejména tím, že jejich právní účinky
nastávají nezávisle na vůli adresátů a že se vyznačují tzv.předpokladem správnosti)
uplatňují se zásady oficiality a legality
v demokratickém právním státě může být veřejná moc nadřazena jen v zákonem vymezených případech, nemůže jít o
globální nadřazenost veřejné moci – to je konkretizováno zákonným vymezením pravomoci a působnosti státních orgánů a
orgánů územní samosprávy jako subjektů, vykonávajících veřejnou moc
ochranu před libovůlí mocenských subjektů poskytuje správní a ústavní soudnictví – chrání zákonnost, ústavnost, a zákonně
a ústavně zaručená práva podřazeného subjektu vůči těm, kdo o nich rozhodoval (správní orgány, stát jako celek)