TP - Pražská scripta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
Mohou za ní jednat i jiné osoby na základě zákonného či smluvního zastoupení
Orgány veřejné moci
•
Orgány veřejné moci → se vyznačují způsobilostí k rozhodování o právech a povinnostech jiných osob v rámci zákonem
stanovené pravomoci, působnosti a zákonem stanoveným postupem.
•
Jsou vytvořeny k naplňování veřejných zájmů; především stát a samosprávné korporace; patří mezi právnické osoby
•
Dělení orgánů veřejné moci:
1.
orgány státní moci (orgány moci zákonodárné, výkonné, soudní;další státní orgány) – vykonávají funkce státu
(Parlament, prezident republiky, vlády, soudy atd.)
2.
jiné orgány veřejné moci (zejména orgány územní a zájmové samosprávy)
•
vyznačují se pravomocí → prostředky k rozhodování a zásahům do práv a povinností ostatních právních subjektů
◦
a) na základě zákona
◦
b) způsobem stanoveným v zákoně
◦
c) v mezích zákonných kompetencí
•
při výkonu veřejné moci jsou striktně vázány zákonem
•
nejsou vymezeny způsobilosti k právům a povinnostem, k právnímu jednání a k právní odpovědnosti, nýbrž pravomoci a
kompetencí, která je stanovena v příslušných zákonných normách
◦
pravomoc → prostředky k zabezpečení věcné působnosti orgánu – pravomoc zákonodárná, výkonná, soudní a jiná
◦
kompetence → okruh vztahů, v nichž je realizována pravomoc – vymezena věcně, teritoriálně, personálně, časově
34. Fyzická osoba jako subjekt práva
•
subjekty práva jako osoby se dělí na fyzické a právnické osoby – jsou adresáty právních norem, přičemž platí, že rozsah práv
a povinností je obsažen v objektivním právu
Fyzická osoba
•
fyzická neboli také přirozená osoba – právní subjektivita je nezadatelným komponentem jejího právního postavení