TP - Pražská scripta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
derivativní (odvozené) povahy - jedná se o předpisy odvozené od zákonů - v České republice nařízení vlády, rozhodnutí prezidenta
republiky obecně normativní povahy (např. o amnesti ), právní předpisy ministerstev a jiných správních úřadů, s celostátní i lokální
působností, nařízení krajských a obecních rad v přenesené působnosti.
•
Musí být vydány secundum et intra legem, tj. na základě zákona a v jeho mezích, v rozsahu zákonného zmocnění.
•
Jedná se vlastně o extenzi exekutivy do legislativy na základě blanketové normy obsažené v zákoně (tzv. delegované zákonodárství, tj.
přenesení zákonodárné moci na orgány moci výkonné).
•
V současnosti by bylo neústavní, kdyby zákon byl zcela blanketní povahy, zmocnění k vydání prováděcího právního předpisu má stanovit
předmětné meze delegace.
•
Rovněž terciární normotvorba (odvození prováděcího předpisu od jiného prováděcího
předpisu vyšší právní síly, např. vyhlášky
ministerstva od nařízení vlády) je neústavní.
•
V České republice rozlišujeme dvě úrovně sekundárních podzákonných právních předpisů:
◦
právní předpisy vlády a hlavy státu (prezident republiky má podle Ústavy jen velmi omezenou normotvornou pravomoc), přijímané
bezprostředně podle Ústavy
◦
právní předpisy ministerstev a jiných správních úřadů včetně právních předpisů orgánů územní samosprávy v rámci přenesené
působnosti, přijímané na základě výslovného zákonného zmocnění.
Originární (primární)právní předpisy
Zákony
•
typickým kontinentálním pramenem práva je zákon
•
poskytují právní meze – jako jediné mohou stanovovat povinnosti a pravomoci státních orgánů (princip vázanosti státní
moci zákonem/ princip enumerativnosti)
•
zastupitelský sbor lidu, parlament, může zákonem stanovit obecně závazná pravidla týkající se čehokoli, je omezen jedině
ústavním pořádkem