TP - Pražská scripta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
recepční ústavní zákony = ústavní zákony přijaté po 6. 6. 1992 (den voleb)
◦
ÚZ č. 4/1993 Sb., o opatřeních souvisejících se zánikem ČSFR
◦
ÚZ č. 29/1993 Sb., o některých dalších opatřeních souvisejících se zánikem ČSFR
◦
řeší otázku kontinuity a diskontinuity
◦
univerzální sukcese = úplné převzetí právního řádu jiného státu
•
součásti ústavního pořádku ČR mají tedy shodnou právní sílu ústavního zákona, mohou být měněny jedině ústavním
zákonem (čl.9 odst.1 Ústavy), který ke svému přijetí vyžaduje přísnější proceduru – třípětinovou většinu všech poslanců a
třípětinovou většinu přítomných senátorů (čl.39 odst.4 Ústavy)
•
předpisy nižší právní síly (zákony, podzákonné předpisy) nesmějí ústavnímu pořádku odporovat, v takovém případě mohou
být zrušeny Ústavním soudem (čl.87 odst.1 písm. a),b) Ústavy)
•
v zásadním nálezu Pl.ÚS 27/09 (č.318/2009 Sb., kauza Melčák) ale Ústavní soud zrušil i ústavní zákon, konkrétně ústavní
zákon č.195/2009 Sb., o zkrácení pátého volebního období Poslanecké sněmovny. Ústavní soud se tak přiklonil k výkladu, že
má pravomoc zrušit i ústavní zákon, znamená-li nepřípustnou změnu podstatných náležitostí demokratického právního
státu (čl.9 odst.2 Ústavy)
•
ústavní zákon nesmí být v rozporu s nedotknutelným jádrem ústavního pořádku (někdy též materiálním ohniskem Ústavy),
které je vymezeno právě v čl.9 odst.2
Právní předpisy jsou přijímány zákonodárnými sbory, na základě zákonného zmocnění orgány moci výkonné a orgány územní samosprávy.
Rozlišujeme právní předpisy:
•
originální (původní) povahy - zákony,zákonná opatření Senátu,dekrety prezidenta republiky, obecné závazné vyhlášky v samostatné
působnosti obcí a krajů (patří mezi právní předpisy podzákonné)