Vypracované otázky 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vznik státu
Dějiny zaznamenaly nejrůznější způsoby vzniku států působením vnitřních i vnějších sil.
Existuje několik základních teorií, jak stát vznikl:
Nábožensko-teologická - stát existuje jako produkt boží vůle a dle jeho přikázání je každý povinen ho uznávat a podřizovat se mu. Toto učení patří k nejstarším.
teorie moci - představuje si stát jako vládu silného nad slabým a současně prohlašuje tento stav za přirozený
právní teorie - vidí stát jako výtvor právní
teorie patriarchální - vysvětluje vznik státu a rodiny jako přirozeně vzniklých forem společnosti (Aristoteles)
patrimoniální teorie - ukazuje vládní moc jako moc založenou na pozemkovém vlastnictví
smluvní teorie - dle níž je smlouva právním důvodem pro vznik státu (racionalistická myšlenka – stát = rozumný výtvor jednotlivcovy vůle)
teorie právního státu - založená na odmítnutí dualismu státu a práva, resp. jejich ztotožnění (H. Kelsen)
teorie etická - usiluje o to, dokázat, že stát je mravně nutný
teorie psychologická - lze sem zařadit všechny, kdo prohlašují stát za produkt ducha národa, výtvor přírody, dějinný akt, psychické vlastnosti či biopsychické instinkty a na tomto základě ho zdůvodňují (Freud)
Právo a moc
Moc doprovází člověka od prvních kroků jeho společenského rozvoje
Moc můžeme definovat v širokém a užším slova smyslu:
Moc v širším slova smyslu: např. Bernard Russel: podle něho je moc snaha způsobit ve vnějším světě určitý zamýšlený účinek, moc se uplatňuje pomocí nejrozmanitějších prostředků (např. násilí, rozkaz, chvála, mrav, náboženství, vláda, výchova, atd.)
Moc v užším slova smyslu je soubor procesů a prostředků, prostřednictvím nichž jedinec nebo skupina jsou schopni vnutit svou vůli jinému jedinci nebo skupině. Můžeme jí také chápat jako schopnost vynutit si poslušnost, ať již poslouchající s tím vnitřně souhlasí či nikoliv.
M. Weber – moc je každá možnost prosadit uvnitř sociálního vzathu vůastní vůli i proti odporu, bez ohledu na to, v čem tato vůle spočívá. (Moc – amorfní fenomén, ve společnosti všudypřítomná)
Latentní a manifestní charakter moci – princip sebenaplňujícího se proroctví = jsme-li přesvědčeni o něčí moci a respektujeme-li ji, dále ji rozšiřujeme a naopak.
Kolektivní moc - schopnost lidí činit jisté věci, prosazovat svou vůli, jde tedy o “moc k něčemu“. Kolektivní pojetí spojuje každou moc s autoritou a rozšiřuje oblast svobody člověka
Asymetrická moc - moc jako o vztah, jde tedy o “moc nad někým”. Je zde vyzvednut aspekt manipulace při užívání moci a omezení jistých lidí.
Politiku lze charakterizovat jako boj o uspořádání moci, která může probíhat na základě 2 principů:
integrálního - moc rozdělena asymetricky, demokratizace je snaha o restrukturalizaci integrálního modelu – nutnost existence nezávislé moci na moci strukturální (zákony platí pro tvůrce i adresáty)