Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracované otázky 2

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (141.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Odvozené – vydávají výkonné orgány a orgány státní správy, jsou to: vládní nařízení, právní předpisy ministerstev, jiných správních orgánů a orgánů územní samosprávy, nařízení okresních úřadů

  • Generální zmocnění – k vydávání OPA je vláda zmocněna článkem v ústavě

  • Zmocnění zákonnou delegací - dané zákonem, že se můžou OPA vydávat

  • Právní síla

    • Právní síla právních aktů má podobu pyramidy:

      • Ústava a Ústavní zákony mají nejvyšší právní sílu

      • Ostatní zákony, zákonná opatření a nařízení vládyvyšší právní sílu

      • Ostatní právní akty mají nižší právní sílu.

  • Právní obyčeje a zvyklosti

    • Obyčeje bývají označovány jako „právo nepsané“ na rozdíl od normativních aktů jakožto „práva psaného“

    • Právní obyčeje jsou nejstarším pramenem práva, v současnosti však mají jen omezený význam

    • Pravidla obyčejového práva vznikají spontánně na základě dlouhodobé tradice a obecné akceptace veřejností a státem (resp. společenstvím států), netvoří se cílevědomě (imperativně nebo konsensuálně)

    • Vyžaduje se určitost obyčeje, tj. možnost víceméně konkrétně stanovit jeho obsah (obyčej je „nepsané právo“ a proto se může dostat do konfliktu s požadavkem formální určitosti právní normy)

    • Je zapotřebí, aby státní orgány aplikovaly obyčejová pravidla a aby se uplatňovalo státní donucení při jejich porušení

    • přestože se jedná o právo nepsané, během doby vznikala různá sepsání a sbírky právních obyčejů – ať už soukromá či oficiální

    • Právní obyčej se vyznačuje dvěma typickými rysy, kterými jsou:

      • usus longaevus – tj. zvyk dlouhodobě užívaný a zažitý

      • opinio necessitatis – tj. skutečnost, že jde o zvyk obecně uznávaný, který je v posledu uznán a sankciován státem (společenstvím států) => opinio iuris

    • Obyčej se v kontinentálně evropském typu právní kultury v současnosti uplatňuje jen sporadicky.

    • Obyčej se stále používá ve Velké Británii (zejména v oblasti ústavního práva – britskou „faktickou ústavu“ vedle určitých zákonů a soudních precedentů tvoří ústavní zvyklosti) a v právu islámském, resp. dalších tradičních právních systémech Asie a Afriky.

    • Obyčej si význam podržuje i v oblasti mezinárodního práva. Péčí OSN však částečně a postupně dochází k nahrazování mezinárodních obyčejů dílčími kodifikacemi ve formě mnohostranných mezinárodních smluv.

    • V zemích common law se mezinárodní obyčejové právo považuje za součást národního práva: jeho pravidla se adoptují v soudním rozhodování.

    1. Lokální právotvorba, publikace lokálních norem, platnost, účinnost

    Vyhlášky orgánů územních samosprávných celků

    • Základními územními samosprávnými celky jsou obce; vyššími pak země nebo kraje; ty mohou být vytvořeny nebo rušeny pouze ústavním zákonem.

    • Je nutno rozlišovat

      • vyhlášky, jejichž vydávání patří do samostatné působnosti obcí

        • ta je vymezena v zákoně o obcích

        • Mají nižší právní sílu než zákony, nařízení vlády a právní předpisy ministerstev a jiných ústředních správních úřadů => nesmějí s nimi být v rozporu.

        • Schvaluje je obecní zastupitelstvo

        • V nutných a neodkladných případech je vydává obecní rada; taková vyhláška však pozbývá platnosti, není-li schválena na nejbližším zasedání zastupitelstva.

    Témata, do kterých materiál patří