Vypracované otázky 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Dozor a kontrola
Kontrola zahrnuje intra legem i účelnost, hospodárnost, nakládání se státním majetkem…
Kontrola správní
vnější - uplatňovaná vůči činnosti orgánů a pracovníků, kteří nejsou v podřízeneckém vztahu, má buď charakter obecné státní kontroly, nebo speciální kontroly
vnitřní - provádějí ji nadřízené orgány (vedoucí pracovníci vůči činnosti podřízených).
Správní kontrola má pravomoc nařizovací nebo sankční nebo obojí. Někdy splývá s pojmem dozor.
-
Kontrola samosprávní - provádějí ji orgány samosprávy vůči svým členům
3. Soudní kontrola (SK)
Patří do následné kontroly - soudní přezkoumávání zákonnosti či nezákonnosti NPA a IPA
Soudy mají specifické postavení (soudní kontrola se neprovádí jen proti podřízeným). Soudy jsou nezávislé na všech státních orgánech. Prostředkem soudní kontroly je soudní rozhodnutí, jímž se ruší nezákonný právní akt orgánu, podléhajícího soudní kontrole. Může mít v různých právních řádech různé podoby:
SK ne/ústavnosti zákonů, resp. dalších NPA, IPA – prováděná ústavním soudem
SK ne/zákonnosti podzákonných NPA – prováděná ÚS nebo správním soudem
SK ne/zákonnosti IPA prováděná obecnými soudy nebo správním soudem (zde je těžiště tzv. správního soudnictví)
SK ne/zákonnosti při volbách, prováděný obecnými soudy nebo volebním soudem
-
Pravomoc soudní kontroly může vycházet z kasačního nebo apelačního principu. Při kasaci může soud vadný právní akt zrušit, nemůže ho však nahradit svým vlastním rozhodnutím. Při apelaci má pravomoc nahradit vadný právní akt svým vlastním aktem.
4. Petiční právo
-
Je zaručeno Listinou - ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo s jinými se obracet na státní orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi. Petiční právo se vztahuje i na oblast žalobního práva a zahrnuje i podněty FO a PO k zahájení trestního stíhání. Rubem daného práva je povinnost státních orgánů takové podněty odpovědně a včas vybavovat
-
5. Zrušení nezákonných právních aktů
U NPA a IPA platí tzv. presumpce (předpoklad) správnosti. Z této zásady vyplývá, že i vadný právní akt je platný a má při splnění právních podmínek (př. publikace ve Sbírce zákonů) zásadně stejné právní účinky jako akt bezvadný – dokud není zrušen či změněn.
Nicotný právní akt (= paakt) nemá účinky pr. aktu, vydal jej ten, kdo k tomu neměl pravomoc
Prostředkem této záruky (zrušení nezákonných právních aktů) je vydání nového NPA nebo rozhodnutí normativní povahy, jimiž se ruší nebo mění nezákonný právní akt
Normativní právní akt (NPA) může být zrušen pouze aktem téhož nebo vyššího stupně právní síly. V úvahu přichází autoremedura (akt téhož orgánu) nebo akt orgánu vyššího