Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
105. Evropská unie jako nadnárodní útvar, jako územní organizace veřejné moci
První nápady: Jiří z Poděbrad, Jindřich IV., Napoleon Bonaparte, návrh na vznik 1929
Evropská unie není stát, ale supranacionální forma sdružení států
Je označována za postmoderní konfederaci – je útvarem ve vývoji jak z hlediska právní povahy, funkcí i složení
Uspořádání EU se nadále vyvíjí – europeizace, což souvisí s integračními procesy, které se projevují jak ve fungování EU
Prohlubuje se rozdíl v postavení členských a nečlenských států
Vymezení evropeizace v oblastech
Změny vnějších teritoriálních hranic
Rozvoje institucí veřejné moci na evropské úrovni
Pronikání fungování těchto institucí do celostátních a nižších úrovní samosprávy a organizace státní moci
Vývoz výsledků evropské politické organizace a vládnutí mimo Evropu
Politického projektu posílení a unifikace EU
Je otevřen prostor na poli soukromého práva, není vázána na veřejnou moc, ta poskytuje jen ochranu
V oblasti veřejného práva je veřejná moc účastníkem právních vztahů, proto na úseku základních ústavních principů narazila myšlenka evropské integrace na reálný odpor – unijní právo x národní právo
Na druhou stranu se v ústavách objevují „integrační klauzule“, díky které se stát otevírá světu
Integrační klauzule – určení možností a rozsahu přenosu kompetencí v prospěch orgánů EU
Supremační klauzule – určuje poměr vnitrostátního práva k právu EU, aplikační přednost má právo EU
Kolizní klauzule – určuje pravidla, podle kterých se bude řešit spor mezi vnitrostátním a evropským právem
Inkorporační klauzule – určuje způsob, jak bude právo EU působit na vnitrostátní právo
Řešení střetu vnitrostátního a evropského práva
Integrační kolizní formule – vnitrostátní předpis, který odporuje, musí být zrušen
Integračně-etatistická kolizní formule – stát může požádat o změnu nadnárodního předpisu
Etatistická kolizní formule – právo vystoupení z nadnárodní organizace
106. Evropská unie jako územní organizace veřejné moci. Stát jako člen Evropské Unie
Evropská unie jako územní organizace
EU je zvláštní druh mezinárodní organizace, určitá rozhodnutí nepotřebují souhlas všech členů a působí přímo, bezprostředně a přednostně
Není federací ani konfederací ale svazkem států, má novou podobu ústavních vazeb EU a členských států, který je odlišný od vazeb států ve federaci
To má charakterizovat vzájemné propojování a doplňování ústavních řádů na různých úrovních – princip komplementarity (doplňování)
Provázanost soudního rozhodování - ústavní systém EU, zahrnuje ústavní principy obsažené v primárním právu EU, judikatuře soudů EU, v ústavách a judikatuře států EU, v ústavách a judikatuře členů federací a dalších pramenech
EU nemá území, to je chápáno jako prostor svobody, bezpečnosti a práva bez vnitřních hranic, kde je zaručen volný pohyb osob
Východiskem pravidla pro fungování vnitřního trhu – prostor bez vnitřních hranic, zajištění volného pohybu zboží, osob, služeb a kapitálu, EU nezáleží na vnitřním členění státu (federace, konfederace, …), členský stát musí toto zajistit
Existuje evropské občanství, ne však evropský lid
Charta základních práv EU – katalog práv, svobod, řídí se jím orgány a jiné subjekty EU a členské státy při aplikaci evropského práva
Orgány EU