Státověda vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Metody = uspořádané, systematické zkoumání, poznávání určitého objektu
1. obecné metody
empirická - získávání faktů
pozorování - je méně složitá, jednodušší
experimenty - musíme řešit ústavnost (protože může dojít k něčemu, co je nezvratné), musí to být promyšlené
racionální metody - interpretace údajů získaných empirickou cestou
metoda indukce - z dílčích poznatků usuzujeme na poznatky obecné (práv. norma je indukovaná věta)
metoda dedukce - vypovídá o interpretaci a aplikaci práva
metoda analogie - usuzování z urč. běhu okolností na urč. jev (méně častá)
2. dílčí metody
a) metoda komparatistická (srovnávací)
- potvrzuje se, zda zobecněné může platit (srovnávání v čase a v prostoru)
- musí se srovnávat srovnatelné a z hlediska přijatelného měřítka (makroúroveň, meziúroveň, mikroúroveň)
- zda aspirujeme na východiska univerzální nebo partikulární
b) systémová metoda
- systém = celek, u jehož částí převažují integrativní vlastnosti nad jejich vlastnostmi odstředivými (převažuje orientaci dovnitř nad orientací vně)
- o jeho kvalitě rozhoduje nejen kvalita vzájemných částí, ale zejména kvalita vztahů mezi těmito částmi
- část - je dále dělitelná
- prvek - je dále nedělitelný
- nadsystém - např. skupina č. 1
- podsystém - např. chlapci ze skupiny č. 1
c) metoda dogmatická (juristická, právní) - viz. teorie práva
d) metody sociologické - viz. sociologie
e) metody exaktní
- souvisí s problémem kvantifikovatelnosti
- v někt. oblastech je obtížnější je uplatnit
Vztah společnosti a státu v podobě společenské smlouvy (středověké formy, novověké formy, smlouva o vládě)
společenská smlouva - lid zmocnil stát k výkonu státní moci
Přehled učení o společenské smlouvě = jedná se o možné řešení vztahů mezi státem a společností, které vychází ze smluvního vztahu.
William z Orkhamu = světská moc není závislá na moci církevní, naopak ve světských záležitostech se musí světské moci podřídit i moc duchovní
Marsilius z Padovy = světská moc je legitimována mocí lidu jen k tomu účelu, kterému má sloužit
- zdůrazňuje, že orgány státu by měly být vytvářeny na zastupitelském principu (když dochází ke zneužívání státní moci, lid může tohoto člověka od moci násilně odtrhnout - právo lidu na odpor)
Johannes Althrusius (konsociační demokracie)
Středověká privilegia a výsady udělované panovníkem byl způsob, jakým si stavy smluvním způsobem s panovníkem rozdělovaly moc ve státě. V 16. a 17. století se pak objevily práce Hobbse a Locka, kteří smlouvu považovali za nejdůležitější důvod vzniku státu.
učení o smlouvě o vládě (15., 16. stol.)
- bývá označováno jako učení o státní suverenitě
Jean Bodin
- společnost předává svoji moc suverénovi (panovníkovi) a ten prostřednictvím takto získané absolutní moci zajišťuje bezpečnost ve společnosti