Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Základy organizace a postavení jeho členů upraveno ústavním zákonem
Funkcionální hledisko
Nezávislý na jiných orgánech; závislý co se týče obsahu a směrů své
činnosti
Může zahájit řízení jen na návrh oprávněného subjektu - vyloučeno, aby
ÚS vstupoval z vlastní iniciativy do vztahů a sporů st. orgánů i jiných
subjektů (FO, polit.strany...)
Chrání základní lidská práva a povinnosti, včetně proti neoprávněným
zásahům státních orgánů (ministerstvům, jiným ústředním orgánu státní
správy, soudům...)
Kontrola soudů – ÚS nevystupuje jako další instance (není v
systému soudům), není oprávněn hodnotit hodnocení důkazů, i
kdyby s ním nesouhlasil, a může přezkoumávat rozhodnutí
obecných soudů pouze, když má pochybnost, že při jejich
rozhodování došlo k újmě jednotlivce na jeho základních právech
a svobodách
-
Další funkce ÚS
významný prostředek ochrany menšiny (např. vládní opozice vůči vládní většině)
I ochrana numerické menšiny v parlamentu – pokud většina prosadí nějaký zákon
nerespektující nadzákonné předpisy, menšina má právo obrátit se na ÚS.
-
Proti rozhodnutí ÚS není přípustný opravný prostředek – jeho rozhodnutí je v rámci ČR
nepřezkoumatelné, ale je možné obrátit se na ESLP
Pravomoc ÚS
b.
-
= soubor práv a povinností ÚS
-
ÚS je vybaven prostředky, kterými vykonává záležitosti ve své působnosti - oprávněný
vydávat nálezy a usnesení
-
Taxativní vymezení pravomocí v čl. 87
-
Nějaké pravomoci může i delegovat (typicky na NSS)
Působnost ÚS
c.
-
= vymezený okruh společenských vztahů, které ovlivňuje
-
územní působnost: celostátní
-
věcná působnost: vymezena věcmi, v nichž rozhoduje (všechno v čl. 87)