Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
podnikatel
- je právnickou osobou – vyjmuta z organizace státu
- jedná vlastním jménem na vlastní odpovědnost, hospodaří samostatně s majetkem, která jí
byl svěřen státem
- Pokud není dotčen její hlavní cíl, podporuje obecnou hospodářskou politiku vlády vedoucí k
udržitelnému hospodářskému růstu
- jednání bankovní rady se může zúčastnit ministr financí, guvernér má poradní hlas na schůzi
vlády
- 2x ročně informuje Parlament o měnovém vývoji- prezident jmenuje guvernéra, 2 viceguvernéry a další 4 členy rady bez kontrasignace
20. Regulační prostředky ústavního práva. Pravidla, principy, maximy,
(mezinárodní) standardy a státní politiky. Jejich význam a způsob konstrukce.
pravidla
a.
pravidla přestavují jedinou možnost chování, jiné pravidlo pro tutéž situaci a subjekt musí být
odstraněno, derogováno nebo neaplikováno
v ústavních textech jsou méně častá, v zákonech jsou obvyklá
– příklad – čl. 5, 7/2, 6/3 LPS
principy
b.
•
principy jsou východiska, nikoli cíle
•
pro tutéž situaci a subjekty mohou být proti sobě,
•
nutno řešit cestou zvažování hodnot, které za nimi stojí (waging of values, Gütterabwägung).
•
ÚS považuje za principy základní práva, ovšem i v LPS jsou pravidla – viz výše
„není-li úprava legislativního procesu, jež je součástí jednoduchého práva, vyjádřením ústavního
principu, i její případné porušení derogační důvod, a to ve smyslu § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, pro nedodržení ústavně předepsaného způsobu přijetí zákona nebo
jiného právního předpisu, nezakládá“ (Pl. ÚS 7/03)
– čl. 10/1 versus čl. 17/1 LPS – typický příklad v judikatuře