Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
čl. 11/1 vlastnictví a dobrá pověst čl. 10/1 (kdo může držet zbraň)
-
čl. 26/1 výkon povolání a čl. 10/1 lustrační zákon
maximy
c.
známe jako pomůcky řešení kontradikcí a nejasností na základě právnické zkušenosti – obecné
směrnice, jak postupovat ,přestože právo může říkat něco jiného
- male captus, male detentus (Jobák);
- ex inuiria non fit ius (Riggs v. Palmer),
- poisonous tree doctrine
neminem laedere – avšak neminem laedit, qui iure suo utitur – čl. 3/3, u vlastnictví omezené čl. 11/3
Vlastnictví zavazuje
politiky
d.
- směry a cíle, které má sledovat veřejná moc. Typické pro slaďování postupu více subjektů
(např. politiky EU). U nás zejména formování politik je jednou z funkcí ústředních správních
úřadů (resortů) – viz – kompetenční zákon č. 2/1969 Sb.
- Tento pojem je však třeba rozlišovat od obecného pojmu politika.
- V případě schválených politik se jedná o politiku státu a resortů, nikoli programové cíle a
cesty jejich dosažení v případě politických stran
- Ústavní právo stanovení pro aktivity politiků několik směrnic – tím je omezuje a usměrňuje v
jejich činnosti, nesmí je však svazovat jako to činí v případě státní moci v čl. 2 odst. 2 LPS a čl.
2/3 Ústavy – viz dále
- Příklady: dopravní politika (Bárta) – možnosti – voda, vzduch, země (železnice – koridory,
dálnice – zpoplatnění)
- bezpečnostní politika – řada problémů – StB, SNB, Varšavská smlouva, NATO, Policie,
bezpečnostní služby
21. Ústavněprávní aspekty územní organizace ČR. Princip unitárního státu
v ústavním systému ČR. Srovnání unitárního a federativního státu. ČR jako
unitární stát.