Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3. odpovědník VS

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (566.98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

̶

K údajům v základních registrech má přístup pouze ten kdo k tomu má zákonné oprávnění a každý
přístup je navíc zaznamenán
, takže naše osobní údaje jsou pod důkladnou kontrolou. V základních
registrech jsou pak pouze aktuálně platné údaje bez historie.

1. registr obyvatel (ROB) – v tomto registru jsou vedeny údaje o občanech a cizincích, kteří mají povolen

pobyt v České republice,

2. registr osob (ROS) – informace o právnických osobách a jejich organizačních složkách, podnikajících

fyzických osobách a orgánech veřejné moci,

3. registr územní identifikace a nemovitostí (RUIAN)– informace o adresách, parcelách a budovách,
4. registr práv a povinností (RPP)– informace pro řízení přístupu k údajům ostatních základních registrů;

zároveň v tomto registru vzniká základní přehled o agendách, které orgány veřejné moci provádějí; o
občanech a právnických osobách jsou v tomto registru vedeny informace o rozhodnutích, která vedla
ke změně údajů v základních registrech

̶

Úřady jsou povinny využívat právě data ze základních registrů a nikoli je vyžadovat po občanovi.

̶

V principu stačí jedna změna, například při změně jména nebo místa trvalého pobytu, která se
promítne i v ostatních informačních systémech

̶

Vzájemná propojenost základních registrů mezi sebou navzájem

̶

Presumpce správnosti údajů obsažených v ZR (§ 4 odst. 4), ochrana dobré víry

̶

Nemožnost vyžadovat předložení/poskytnutí údajů, které jsou již obsaženy v ZR (§ 5)

̶

Zpětná kontrola subjektu údajů – má-li však DS (§ 14)

̶

Možnost požádat (§ 58) o poskytnutí vedených údajů

̶

http://www.szrcr.cz/

Právo na digitální služby

̶

Z. č. 12/2020 Sb., - subjektivní právo na poskytnutí digitálních služeb a činit digitální úkony (x
odpovídající povinnosti orgánů veřejné moci; sleva na správním poplatku z. č. 634/2004 Sb.)

̶

způsoby: a) datovou schránkou, b) CZECH Point, c) elektronicky s uznávaným podpisem, d)
informačním systémem veřejné správy, e) jinak

̶

Nahrazení úředního ověření podpisu elektronickými formami


Otevřenost a transparentnost ve veřejné správě

̶

Veřejná správa je součásti moci výkonné a jako taková je součásti veřejné moci

̶

Zdrojem veřejné moci – občané (FO), proto mají právo kontrolovat, jak je veřejná moc ve sféře veřejné
správy uplatňována

̶

Otevřenost a transparentnost jako nástroje pro kontrolu veřejné správy,

̶

Informování o veřejných záležitostech, omezení korupce, služebný charakter, důvěryhodnost

̶

Základ pro další participaci (účast veřejnosti)

̶

Ústavní pořádek (čl. 17/5 LZPS) povinnost veřejné moci (tj. i veřejné správy) informovat o své činnosti

̶

Tzv. Aarhuská úmluva (č. 124/2004 Sb.m.s.) – též nařízení EU, ve vztahu k životnímu prostředí

Témata, do kterých materiál patří