3. odpovědník VS
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
̶
K údajům v základních registrech má přístup pouze ten kdo k tomu má zákonné oprávnění a každý
přístup je navíc zaznamenán, takže naše osobní údaje jsou pod důkladnou kontrolou. V základních
registrech jsou pak pouze aktuálně platné údaje bez historie.
1. registr obyvatel (ROB) – v tomto registru jsou vedeny údaje o občanech a cizincích, kteří mají povolen
pobyt v České republice,
2. registr osob (ROS) – informace o právnických osobách a jejich organizačních složkách, podnikajících
fyzických osobách a orgánech veřejné moci,
3. registr územní identifikace a nemovitostí (RUIAN)– informace o adresách, parcelách a budovách,
4. registr práv a povinností (RPP)– informace pro řízení přístupu k údajům ostatních základních registrů;
zároveň v tomto registru vzniká základní přehled o agendách, které orgány veřejné moci provádějí; o
občanech a právnických osobách jsou v tomto registru vedeny informace o rozhodnutích, která vedla
ke změně údajů v základních registrech
̶
Úřady jsou povinny využívat právě data ze základních registrů a nikoli je vyžadovat po občanovi.
̶
V principu stačí jedna změna, například při změně jména nebo místa trvalého pobytu, která se
promítne i v ostatních informačních systémech
̶
Vzájemná propojenost základních registrů mezi sebou navzájem
̶
Presumpce správnosti údajů obsažených v ZR (§ 4 odst. 4), ochrana dobré víry
̶
Nemožnost vyžadovat předložení/poskytnutí údajů, které jsou již obsaženy v ZR (§ 5)
̶
Zpětná kontrola subjektu údajů – má-li však DS (§ 14)
̶
Možnost požádat (§ 58) o poskytnutí vedených údajů
̶
http://www.szrcr.cz/
Právo na digitální služby
̶
Z. č. 12/2020 Sb., - subjektivní právo na poskytnutí digitálních služeb a činit digitální úkony (x
odpovídající povinnosti orgánů veřejné moci; sleva na správním poplatku z. č. 634/2004 Sb.)
̶
způsoby: a) datovou schránkou, b) CZECH Point, c) elektronicky s uznávaným podpisem, d)
informačním systémem veřejné správy, e) jinak
̶
Nahrazení úředního ověření podpisu elektronickými formami
Otevřenost a transparentnost ve veřejné správě
̶
Veřejná správa je součásti moci výkonné a jako taková je součásti veřejné moci
̶
Zdrojem veřejné moci – občané (FO), proto mají právo kontrolovat, jak je veřejná moc ve sféře veřejné
správy uplatňována
̶
Otevřenost a transparentnost jako nástroje pro kontrolu veřejné správy,
̶
Informování o veřejných záležitostech, omezení korupce, služebný charakter, důvěryhodnost
̶
Základ pro další participaci (účast veřejnosti)
̶
Ústavní pořádek (čl. 17/5 LZPS) povinnost veřejné moci (tj. i veřejné správy) informovat o své činnosti
̶
Tzv. Aarhuská úmluva (č. 124/2004 Sb.m.s.) – též nařízení EU, ve vztahu k životnímu prostředí