3. odpovědník VS
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Rozhodovací situace
-
Rozhodování za
1. jistoty
2. nejistoty
3. rizika
Kontrola veřejné správy
Proč má být veřejná správa kontrolována?
̶
Disponuje veřejnou mocí – nezneužívá ji?
̶
Adresátem jsou FO a PO
̶
Má chránit a prosazovat veřejný zájem – dělá to?
̶
Disponuje obrovským movitým a nemovitým majetkem – spravuje jej dobře a efektivně?
̶
Hospodaří ročně cca se 2 biliony Kč - nedochází ke zneužívání, korupci
̶
Vypisuje veřejné zakázky, realizuje investiční projekty (dálnice, železnice, silnice 1. třídy, …)
̶
Naplňuje dané cíle a úkoly?
̶
Uděluje povolení, ukládá pokuty, …
A) Správní kontrola – veřejná správa kontroluje FO a PO, ale také sebe samu, součástí veřejné správy je
také kontrola
̶
subjektem a objektem kontroly je veřejná správa
̶
Kdo a v čem: NKÚ (hospodaření), veřejné zakázky (ÚOHS), zastupitelské sbory a jejich orgány
(kontrolní výbor), nadřízené orgány v rámci opravných a dozorčích prostředků (zákonnost a veřejný
zájem)
̶
kontrola státní správy a kontrola samosprávy (role ústředních orgánů, MV odbor dozoru a kontroly
veřejné správy)
̶
x DOZOR: veřejná správa kontroluje jiné – FO a PO – dozorové a inspekční orgány
̶
zákon č. 255/2012 Sb., kontrolní řád,
B) Kontrola veřejné správy zvenčí (veřejná správa je kontrolována)
̶
VOP (zákon č. 329/1999 Sb.)
̶
Parlament (moc zákonodárná)
̶
Soudy (moc soudní)
̶
FO a PO – petice, stížnosti, informace, …
Ochrana práv ve veřejné správě
̶
Ochrana práva objektivního veřejnou správou – zásada zákonnosti (§ 2 odst. 1 správního řádu č.
500/2004 Sb.), veřejná správa neporušuje zákony – preventivní působení
̶
Ochrana práva subjektivního – možnost uplatnit opravné a nápravné prostředky vůči výsledkům
činnosti (ale i nečinnosti) veřejné správy
̶
Subjektivní právo: možnost/povinnost chovat se určitým způsobem, zaručeno právem objektivním a
vyplývá z něj
̶
Ochrana práv při procesním postupu (v průběhu) a proti výsledku (formě) – následně
̶
Rozličné agendy a rozličné nástroje ochrany
1. Správní akt
a) Normativní správní akt (právní předpis) a vnitřní předpisy (služební předpisy, vnitřní instrukce)
b) Individuální správní akt (rozhodnutí) a jiné správní akty/úkony (osvědčení, sdělení, vyjádření,
posudky)
c) Smíšené správní akty – opatření obecné povahy (plány, dopravní značky)
2. Faktické úkony a bezprostřední zásahy/zákroky
3. Veřejnoprávní smlouvy
Normativní správní akt
a) Vnitřní předpis, služební předpis - § 101e soudního řádu správního č. 150/2002 Sb.
b) Právní předpis vydaný veřejnou správou – čl. 95 Ústavy a ústavní soudnictví (zákon č. 182/1993 Sb.), v
případě předpisů obcí a krajů postup podle zákona o obcích/krajích