3. odpovědník VS
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
̶
Úředník vynakládá veřejné zdroje pouze v takovém rozsahu, který je nezbytný k dosažení účelu
řízení. Při své činnosti se snaží předcházet škodám na zdraví a majetku osob i státu a na
veřejných statcích. S informacemi získanými při výkonu veřejné správy nakládá citlivě
a poskytuje jim náležitou ochranu, přičemž bere ohled na soukromí a rodinný život osob.
̶
Obdobně Rada Evropy
̶
Zejm. Doporučení R(84)15 Výboru ministrů ohledně veřejné odpovědnosti
̶
(Možnost náhrady škody při nesprávném úředním postupu vedoucím k vydání správního
aktu)
5/ Právní řád (základní práva)
̶
Domácí ústavní pořádek dnes vyžaduje existenci určité podoby odpovědnosti za škodu při
výkonu veřejné moci
̶
Srov. čl. 36 odst. 3 a 4 Listiny základních práv a svobod:
(3) Každý má právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu,
jiného státního orgánu či orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem.
(4) Podmínky a podrobnosti upravuje zákon.
̶
Složitější otázkou je, co vše z tohoto základního práva plyne…
̶
Zřetelná tendence k postupnému rozšiřování
̶
Na českém území zhruba 200 let
̶
Zde patrný vývoj od úplné neodpovědnosti přes dílčí odpovědnost úředních osob až po
širokou přímou odpovědnost státu
̶
(Ne vše je ale i dnes vyřešeno…)
̶
Obdobně v jiných právních řádech (i když nikoli ústavně zakotveno, součástí „právní tradice“
moderního právního státu)
̶
(Představa zásadního omezování odpovědnosti za škodu při výkonu veřejné moci dnes
nepříliš představitelná)
̶
Ovšem lze upozornit i na argumenty proti odpovědnosti
̶
Zejména lze zmínit:
1/ Fiskální dopady
̶
= Obava z dopadů odškodňování na státní (veřejné) rozpočty
̶
V domácí praxi se ale nepotvrzuje
̶
Na druhou stranu ale riziko ad hoc pochybení při výkonu veřejné moci se značnými dopady
(aktuálně některá nezákonná „krizová opatření“ v souvislosti s onemocněním covid-19)
2/ Nepřiměřené odstrašení („Overdeterrence“)
̶
= Obava z rezignace na výkon veřejné moci v důsledku nepřiměřeného rizika odškodňování
̶
Někdy se v této souvislosti užívá označení „mrazící efekt“ („chilling effect“)
̶
Relevantní, otázkou ovšem je, do jaké míry…
3/ Posilování soudní moci
̶
Otázky odpovědnosti za škodu jsou zpravidla spojeny se soudním rozhodováním
̶
Rozhodující-li soudy (ve stále větším rozsahu) o odpovědnosti VS, jednak tím nepřímo
determinují, jak má být VS vykonávána
̶
A fakticky také posilují svoji pozici vůči exekutivě (ale v případě možné odpovědnosti za
legislativu i vůči moci zákonodárné) v systému dělby moci
5) Specifika odpovědnosti (za výkon VM)
̶
Různé náhledy na povahu této odpovědnosti za škodu