3. odpovědník VS
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
̶
V domácím prostředí převládá představa, že odpovědnost za škodu při výkonu veřejné moci
nevyžaduje zavinění na straně škůdce = odpovídá na tzv. objektivním principu
̶
Důvodem pro objektivní odpovědnost = rizikovost činnosti (obdobně také v rámci
soukromého práva)
̶
Stále však třeba příčinná souvislost mezi jednáním škůdce a vznikem škody
̶
(= Možnost spolu/odpovědnosti poškozeného)
̶
Ve výsledku dle předpokladů odpovědnosti
̶
V případě odpovědnosti za škodu při výkonu veřejné moci obecně:
̶
Jednání škůdce: Má zvláštní povahu (výkon veřejné moci, zvláštní skutkové podstaty)
̶
Protiprávnost: Zpravidla vyžadována (= pochybení při výkonu veřejné moci)
̶
Škoda: Vyžadována
̶
Příčinná souvislost: Vyžadována
̶
Zavinění: Nevyžadováno
6) Představení právní úpravy
̶
V domácím právu lze rozlišovat
̶
„Obecnou úpravu“ odpovědnosti za škodu při výkonu veřejné moci =
zákon č. 82/1998 Sb.
̶
„Zvláštní úpravy“ odpovědnostiza škodu při výkonu veřejné moci v některých jiných
zákonech:
Zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky (§ 95 a 96)
Zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii (§ 24 až 24b)
Zákon č. 555/1992 Sb., o Vězeňské a justiční stráži České republiky (§ 23)
Zákon č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky (§ 50 až 52)
Zákon č. 137/2001 Sb., o zvláštní ochraně svědka a dalších osob v souvislosti s trestním
řízením (§ 19)
Zákon č. 154/1994 Sb., o bezpečnostní informační službě (§ 17)
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) (§ 35
až 37)
̶
Výjimečně také určité „dobrovolné odškodňování” (aktuálně za tzv. „krizová opatření”)
̶
Zákon. č. 82/1998 Sb. obecně
̶
= Zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo
nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o
notářích a jejich činnosti (notářský řád)
̶
„Provádí“ čl. 36 odst. 3 Listiny základních práv a svobod
̶
Stanoví podmínky a podrobnosti (čl. 36 odst. 4 Listiny)
̶
Domáhat náhrady škody se lze zásadně jeho prostřednictvím
̶
Dvě formy odpovědnosti =
1/ Za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím
2/ Za škodu způsobenou NÚP
̶
(Obdobně pro stát i ÚSC – jen s dílčími odchylkami)
̶
Na co se nevztahuje?
̶
Soukromoprávní vystupování subjektů veřejné moci (VS)
(Včetně nevrchnostenské správy)
̶
Není možná konkurence nároků = buď, anebo…
̶
Kdo odpovídá?
̶
Pouze stanovené veřejné subjekty
̶
= Stát + územní samosprávné celky (obce a kraje)
Odpovědnost ÚSC jednou z hlavních „novinek“ zákona č. 82/1998 Sb. (oproti zákonu č.
58/1969 Sb.)
̶
Zákon č. 82/1998 Sb. ovšem opomíjí tzv. neúzemní samosprávu
(Profesní komory s povinným členstvím a veřejné vysoké školy)