3. odpovědník VS
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
rovný přístup k veřejným funkcím,
-
vykonávána jako služba veřejnosti,
-
nestranný výkon,
-
stabilita, kontinuita, předvídatelnost,
-
odbornost řešení, profesionalita ve výkonu a přístupu,
-
odpovědnost vlády (státu) za výkon veřejné služby,
-
právní postavení a ochrana osob vykonávajících veřejnou. službu.
Jak jsou zvýšené požadavky na veřejnou službu zajištěny:
̶
právní úpravou (národní + status úředníků EU),
= úprava povinností úředníka, odpovědnosti disciplinární i trestní, střetu zájmů, +
zajištění podmínek výkonu, práv, vzdělávání.
̶
soft-lawRady Evropy
- zejména Doporučení VM RE: k postavení úředníků v Evropě, k předpokladům veřejné
služby,…),
̶
etickými kodexy a etickou infrastrukturou.
Jakými cestami bylo toho o stavu dosaženo ? Jaký byl vývoj veřejné služby ?
Historický vývoj veřejné služby:
̶
V jednotlivých zemích odlišný, ovlivněn historickým vývojem, tradicemi, kulturou,
společenským a politickým systémem.
̶
Vyvinuly se 2 hlavní modely:
1. kariérní systém („definitiva“). Znaky:
- zvláštní zákonná úprava, právem garantovaný trvalý poměr (původně celoživotní – aktivní služba
+ penze/výsluha/), zaručený služební postup, obtížné jednostranné ukončení ze strany státu.
Výhody: stabilita, spolehlivost, profesionalita, loajalita.
Nevýhody: kastovnictví, uzavřenost, strnulost, sklon k pasivitě,
2. systém smluvní („merit“ /zásluha/). Znaky:
Obdobný smluvní vztah jako u pracovních poměrů, výběrová řízení, termínované smlouvy , uchazeči
interní i externí.
Výhody: pružnost, přístup odborníků zvenčí, schopnost reagovat na potřeby a úkoly VS, motivace.
Nevýhody: ztráta kontinuity činností, nižší vhled, menší znalost prostředí, snadnější politické vlivy,
narušení neutrality, neznalost principů a základů veřejné správy.
(„speciální“ forma - model „spoils“ /kořist/)
Historický vývoj - v našich zemích
̶
Vznik byrokracie (profesionální úředníci) – v podmínkách absolutistického státu.
̶
Stát si vytváří úřední aparát, hierarchický, řízení interními předpisy a pokyny. Vznik
„úřednického stavu“ sloužícího státu.
̶
Státní služba v moderním pojetí – od poslední čtvrtiny 19. století /již v podmínkách právního
státu/.
̶
Vyústilo v přijetí z.č.15/1914 Ř.z. – o služebním poměru státních zaměstnanců a státních
zřízenců - tzv. Služební pragmatika ( systém definitivy – kariérní – tj. celoživotní služba,
zaručený postup).
̶
Československá republika pojetí a úpravu převzala, pěstovala („státní zaměstnanci“),
Další vývoj:
̶
Po r.1945 očista od kolaborantů,
̶
Po r. 1948 odstraňování práv veřejných zaměstnanců, podřízení politickému řízení (vedoucí
úloha jedné politické strany),