3. odpovědník VS
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
samosprávných celků (§ 16),
• + zákoník práce (§§ 301 – 303).
Významná také:
úprava povinností volených zastupitelů, a také znění jejich slibu(srov. zákon o obcích, zákon o
krajích.
Související předpisy:
Podporováno dalšími zákony upravujícími činnost veřejné správy:
• zákon o finanční kontrole
• zákon o střetu zájmů
• zákon o svobodném přístupu k informacím
• zákon o ochraně osobních údajů
• zákon o Veřejném ochránci práv,…,
• ale také sankcionováno v trestním zákoníku - zejm. „Trestné činy úředních osob“ : § 329 –
334
+ Obecně platí pro výkon veřejné správy:
základní zásady činnosti správních orgánů ve správním řádu, zejm. § 2, 4, 7.
Pojem „profesní etika“
• Normativní etika pojednává o tom, “co má být”, “co je správné či dobré”.
•
• Většina profesních etik se spokojuje se správným jednáním, bez ohledu na motivaci.
• Z hlediska etiky veřejné správy není důležité, co úředníka vedlo k jednání v souladu
s veřejným zájmem. Důležité je samo takovéto jednání.
• Profesní etika si proto neklade otázku proč je nějaké jednání správné, ale pouze otázku jaké
jednání je správné.
Profesní etiky se snaží formulovat hodnoty, normy a principy, které budou příslušníci dané
profesní skupiny, nebo většina z nich, považovat za vodítko, kritérium svého chování.
Základní principy řízení etiky ve veřejné správě = „etická infrastruktura“. - aneb co lze činit a zlepšovat na poli etiky:
• Etiku ve veřejné správě je třeba organizovaným způsobem průběžně podporovat
• Etika veřejné správy nepředstavuje pouhý morální apel.
• Jde o řadu nástrojů, které pomáhají regulovat a omezovat nežádoucí jednání (zejména
korupci jako krajní projev neetického chování), a podporovat jednání žádoucí.
• Nástroje, které se používají na ovlivňování a minimalizaci různých druhů nežádoucího
jednání, se nazývají
etická infrastruktura.
Etická infrastruktura (podle OECD) - tři základní oblasti:
• 1) kontrola:
Formalizovaná institucionalizovaná (včetně systému sankcí),
ale také neformální, ze strany občanů, občan. sdružení, sdělovacích prostředků) – co
nejkomplexnější systém,
• 2) vedení („leadership“):
podpora etického chování ze strany politiků a vedoucích pracovníků, vydávání etických kodexů,
osobní příklad vedoucích,
• 3) řízení („management“):
prosazování a kontrola etického chování jako součást řídící práce, osobního hodnocení, vytváření
poradenských center, etických komisí, správný výběr pracovníků.
Postavení veřejných úředníků v Evropě a podpora etiky veřejné správy:
̶
EU, Evropská komise :
✓ „Kodex dobrého administrativního chování“
pro úředníky EK z roku 2000 (vydal evropský ombudsman),