Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3. odpovědník VS

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (566.98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

samosprávných celků (§ 16),

+ zákoník práce (§§ 301 – 303).

Významná také:
úprava povinností volených zastupitelů, a také znění jejich slibu(srov. zákon o obcích, zákon o
krajích.

Související předpisy:
Podporováno
dalšími zákony upravujícími činnost veřejné správy:

• zákon o finanční kontrole
• zákon o střetu zájmů
• zákon o svobodném přístupu k informacím
• zákon o ochraně osobních údajů
• zákon o Veřejném ochránci práv,…,
• ale také sankcionováno v trestním zákoníku - zejm. „Trestné činy úředních osob“ : § 329 –

334

+ Obecně platí pro výkon veřejné správy:
základní zásady činnosti správních orgánů ve správním řádu, zejm. § 2, 4, 7.

Pojem „profesní etika“

Normativní etika pojednává o tom, “co má být”, “co je správné či dobré”.

• Většina profesních etik se spokojuje se správným jednáním, bez ohledu na motivaci.
• Z hlediska etiky veřejné správy není důležité, co úředníka vedlo k jednání v souladu

s veřejným zájmem. Důležité je samo takovéto jednání.

Profesní etika si proto neklade otázku proč je nějaké jednání správné, ale pouze otázku jaké

jednání je správné.

 Profesní etiky se snaží formulovat hodnoty, normy a principy, které budou příslušníci dané

profesní skupiny, nebo většina z nich, považovat za vodítko, kritérium svého chování.


Základní principy řízení etiky ve veřejné správě = „etická infrastruktura“. - aneb co lze činit a zlepšovat na poli etiky:

• Etiku ve veřejné správě je třeba organizovaným způsobem průběžně podporovat
• Etika veřejné správy nepředstavuje pouhý morální apel.
• Jde o řadu nástrojů, které pomáhají regulovat a omezovat nežádoucí jednání (zejména

korupci jako krajní projev neetického chování), a podporovat jednání žádoucí.

Nástroje, které se používají na ovlivňování a minimalizaci různých druhů nežádoucího

jednání, se nazývají

etická infrastruktura.

Etická infrastruktura (podle OECD) - tři základní oblasti:

1) kontrola:

Formalizovaná institucionalizovaná (včetně systému sankcí),
ale také neformální, ze strany občanů, občan. sdružení, sdělovacích prostředků) – co
nejkomplexnější systém,

2) vedení („leadership“):

podpora etického chování ze strany politiků a vedoucích pracovníků, vydávání etických kodexů,
osobní příklad vedoucích,

3) řízení („management“):

prosazování a kontrola etického chování jako součást řídící práce, osobního hodnocení, vytváření
poradenských center, etických komisí, správný výběr pracovníků.

Postavení veřejných úředníků v Evropě a podpora etiky veřejné správy:

̶

EU, Evropská komise :

✓ „Kodex dobrého administrativního chování“

pro úředníky EK z roku 2000 (vydal evropský ombudsman),

Témata, do kterých materiál patří