3. odpovědník VS
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
✓ protikorupční agentura /OLAF/.
Rada Evropy:
✓ Např. Doporučení Výboru ministrů RE č./2000/6, o postavení úředníků veřejné
správy,
✓ skupina států proti korupci /GRECO/.
Vymezují postavení veřejných zaměstnanců v Evropě (obecné zásady pro úpravu v zemích Rady
Evropy) :
▪ právní rámec a obecné principy pro veřejnou službu mají být stanoveny zákonem
▪ odpovědnost za veřejnou službu a řízení její politiky nese vláda,
▪ výběr úředníků se řídí zásadou rovného přístupu (stejná práva mají ostatní občané,
kritériem je fair soutěž),
▪ vyloučení diskriminace,
▪ participace úředníků na organizaci a řízení úřadu,
▪ sociální zabezpečení,
▪ odměňování úměrné funkci,
▪ právo a povinnost se soustavně vzdělávat,
▪ možnost zaměstnanců hájit svá práva před soudem či jinou nezávislou institucí,
▪ Stanovení povinností úředníka: mlčenlivost, neutralita, nestrannost, povinnost respektovat
veřejnost a povinnost nést odpovědnost…..
Uvedené principy jsou východisky pro právní úpravu postavení úředníků i etické kodexy také v
České republice.
Mezinárodní organizace OECD – rovněž doporučuje principy řízení etiky veřejné správy.
V ČR - Etický kodex zaměstnanců ve veřejné správě
etický kodex úředníků veřejné správy poprvé přijat usnesením vlády č. 270/2001.
Nyní platný: schválen usnesením vlády ČR č. 331 z 9.5.2012.
Pro státní zaměstnance:
Služební předpis náměstka ministra vnitra pro státní službu č. 13 ze dne 14. prosince 2015,
kterým se stanoví pravidla etiky státních zaměstnanců.
Ale také: Principy dobré správy (dle Veřejného ochránce práv) - tzv „desatero“ (z roku 2006):
• dodržování právního řádu
• nestrannost,
• včasnost,
• předvídatelnost,
• přesvědčivost,
• přiměřenost,
• součinnost,
• odpovědnost,
• otevřenost
• vstřícnost.
Problematika střetu zájmů (= zájmu veřejného a zájmů soukromých)
̶
Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů (slouží ochraně veřejného zájmu formou umožnění
veřejné kontroly určitých informací o veřejných funkcionářích), účinný od 1. 1. 2007,
̶
moderační novela v r. 2008…
Tento požadavek reflektují i další právní předpisy, zejména v úpravě
podjatosti, resp. vyloučení osob:
̶
- ve správním řízení a dalších procesních postupech,
̶
při jednání orgánů obce, kraje,
̶
při výběrových řízeních, veřejných zakázkách…
Úprava střetu zájmů - základ:
Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů:
̶
vymezuje pojem „veřejný funkcionář“,
̶
stanoví povinnosti - nesmí ohrozit veřejný zájem) ( viz další snímek)
̶
oznamovací povinnost o osobním zájmu, o podnikatelských činnostech, o nabytém majetku,
darech a závazcích.
̶
omezení některých činností (podnikatelská, výkon funkcí v řídících a kontrolních orgánech
společností, + neslučitelnost funkcí.