Vypracované otázky ke zkoušce podzim 2012
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
určitou řídící pravomocí a je vůči řízeným subjektům v pozici nadřízeného orgánu
-
statuty
– abstraktní akty samosprávy, které směřují jen vůči okruhu osob v daném
organizačním rámci, směřuje k úpravě vnitřních vztahů v rámci daného statutárního
společenství
23. Opatření obecné povahy
-
představuje tzv. smíšený právní akt, obsahuje znaky individuálních správních aktů i znaky
normativních správních aktů
- 35 -
Úvod do studia veřejné správy
-
opatření obecné povahy se oznamuje veřejnou vyhláškou
-
nabývá účinnosti 15. dnem po vyhlášení
-
samo nemůže stanovit povinnosti, ale může u povinností, které byly stanoveny zákonem
určit jejich rozsah
-
proti opatření obecné povahy nelze podat opravný prostředek
-
soulad opatření obecné povahy s právními předpisy lze posoudit v přezkumném řízení
24. Veřejnoprávní smlouvy
-
zpravidla uzavírané navzájem mezi subjekty veřejné správy (smlouva koordinační)
-
případně mezi subjekty veřejné správy a subjektem odlišným, např. v postavení soukromé
právnické osoby, směrující k plnění úkolů veřejné správy (smlouva subordinační)
-
při uzavírání smlouvy vystupují její strany v rovném postavení, po uzavření smlouvy se
postavení stran mění
-
jsou obvykle uzavírány ve prospěch jednoho ze subjektů, typicky ve prospěch subjektu
veřejné správy
-
po uzavření veřejnoprávní smlouvy tento subjekt v daném vztahu vystupuje v již
mocensky nadřazeném postavení, s oprávněním vynutit si na druhém subjektu plnění
-
rozlišujeme veřejnoprávní smlouvy uzavírané mezi:
o vykonavateli veřejné správy navzájem
je-li předmětem smlouvy výkon státní správy, smlouvu lze uzavřít, jen stanoví-li to
zvláštní zákon a nadřízený orgán udělil souhlas
je-li předmětem smlouvy výkon samostatné působnosti, mohou takové smlouvy
uzavírat, jen stanoví-li to zákon