Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




EZP - materiály ke zkoušce 2019

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (682.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • základním předpokladem neoklasicismu jsou trhy, které spějí k rovnováze (tj. podmínky dokonalé konkurence), ekonomové jsou odpůrci státních zásahů (stoupenci laissez faire), nerovnováhy jsou dle nich důsledky způsobené státní regulací

  • hodnota chápána jako výsledek vzájemného působení nabídky a poptávky

  • zákl. metodou je pozitivismus (popsání a vysvětlení bez morálních soudů) + velké užití matematiky

  • počátek: tzv. Marginální revoluce, r. 1871 vyšla důležitá díla: Jevons – Teorie politické ekonomie a Meger – Základy národohospodářské nauky

  • Teorie marginální (mezní) užitečnosti:

    • hodnota: subjektivní posudek spotřebitele (nikoliv objektivní jako u klasiků)

    • mezní užitek: používá se v kontrastu s celkovým užitkem, podle mezního užitku rozhodujeme, celkový nic neovlivní

    Př. Mám před sebou sklenici vody a sklenici perel. Vezmu si raději sklenici perel, jelikož v dané chvíli je pro mě cennější než ta s vodou. Ale celkový užitek vody je pro člověka důležitější. Bez vody bychom nepřežili, bez perel ano.

    • marginální analýza: porovnávání mezních ekonomických veličin (mezní užitek a mezní produktivita)

    Neoklasická ekonomická škola

    - až do 30. let 20. století převažuje, jak preference spotřebitelů (užitek) ovlivňují poptávku po zboží, hodnotu zboží odvozují z jeho užitečnosti (tzv. marginalismus)

    1. Rakouská subjektivně-psychologická škola

    Meger: teorie mezní užitečnosti (hodnota jako subjektivní psychologická kategorie)

    Böhm-Bawerk: teorie kapitálu a úroku (první objasnění kapitálu, nabízející potřebuje věc méně než kupec)

    2. Lausannská (švýcarská) škola

    psychologická stránka ustupuje, využití matematiky v otázce o rovnováze (ekonomika je stav všeobecné rovnováhy na trzích práce, půdy a zboží)

    3. Švédská škola - tzv. marginalisté

    4. Americká škola (Cambridgeská škola) - angloamerická větev

    Alfred Marshall: Principy ekonomie (1890) - syntéza neoklasické teorie, vysvětlení mechanismu trhu, cena: výsledek mnoha faktorů (např. poptávky a nabídky)

    Marshallovy nůžky – podobně jako ostří nůžek, nemůže nabídka existovat bez poptávky a naopak

    rozlišení nabídky a poptávky v krátkém a dlouhém období: v krátkém je nabídka zboží daná, rozhodující význam má tedy poptávka, v dlouhém období je to naopak (nabídková strana je rozhodující)


    MONETARISMUS

    - vznik monetarismu je spojován s chicagskou školou, konzervativní, kritizoval neokeynesiánství

    - mezník vzniku: konference v Chicagu – sborník Studie o kvantitativní teorii peněz

    - hlavní teze: “peníze mají význam” (v rozporu s neokeynesiánstvím) → úloha peněz je ústřední pro makroekonomickou teorii, důležité i určující faktory agregátní nabídky a poptávky

    - stát by se měl vyvarovat zasahování do tržních sil (maximální spoléhání na ně)

    - kvantitativní teorie cen = ceny se pohybují proporcionálně s nabídkou peněz

    Témata, do kterých materiál patří