Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




EZP - materiály ke zkoušce 2019

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (682.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • základní poměrové ukazatele rentability:

    • Rentabilita aktiv – jak efektivně ve firmě vytváříme zisk bez ohledu na to, z jakých zdrojů tento zisk tvoříme (jestli se jedná o zdroje vlastní nebo cizí)

    • Rentabilita vlastního kapitálu – jak efektivně ve firmě zhodnocujeme prostředky, které jsme do podnikání vložili (zde očekáváme vyšší výnos než např. výnos ze státních dluhopisů)

    • Rentabilita tržeb – poskytuje informaci o tom, jak velké výnosy musíme ve firmě vytvořit, abychom dosáhli 1,-Kč zisku

    • Rentabilita nákladů – vyjadřuje, kolik Kč nákladů musíme ve firmě vynaložit, abychom dosáhli 1,-Kč zisku

    • Rentabilita dlouhodobého kapitálu – jak efektivně jsme do svého byznysu investovali (ať už z vlastních či cizích zdrojů) z dlouhodobého hlediska

  • ANALÝZA CASH FLOW:

    • přehled o likviditní situaci a finančním vývoji podniku

    • to, že podnik dosáhl zisku, ještě nemusí znamenat, že má momentálně dostatek hotovosti

      • Náklady ≠ výdaje

      • Výnosy ≠ příjmy

    CENOVÁ POLITIKA

    • úzce souvisí s hospodařením podniku

    • principy tvorby cen

      • nákladově orientovaná (na základě kalkulace)

      • poptávkově orientovaná (na základě dotazování spotřebitelů nebo pozorování spotřebitelského chování)

      • konkurenčně orientovaná – podle cen konkurence; buď se stanoví cena jako běžná cena nebo pomocí obálkové metody (na základě toho, co si firma myslí o nabídkách konkurence, aby získala zakázku musí stanovit cenu níže než ostatní firmy; nemůže ale pod úrovní nákladů; veřejné soutěže a aukce)

    • strategie cenové politiky

      • nízká zaváděcí cena vs. vysoká zaváděcí cena

      • tzv. rychlé sbírání smetany (uvedení výrobku na trh za vysokou cenu, tím maximalizuje své příjmy, přináší to vysoký zisk na jednotku při malém objemu prodeje) vs. penetrační cena (snaží se nízkou zaváděcí cenou získat velký podíl na trhu tím, že přilákají co největší počet kupujících; vysoký objem tržeb vede následně k dalšímu snížení nákladů, které umožní ještě více cenu snížit)

    Faktory ovlivňující cenotvorbu

    Nízká cena – při této ceně nedosahuje firma zisku -> výrobní náklady -> ceny konkurence a další vnitřní a vnější faktory -> zákazníkovo vnímání hodnoty -> Vysoká cena – při této ceně neexistuje poptávka

    13. Insolvence v ČR

    Pozitivní vývoj ekonomiky se odráží v poklesu insolvenčních návrhů jak u firem, tak u spotřebitelů. Klesající trend je zesilující. Zatímco pokles insolvenčních návrhů u firem činil v roce 2015 proti roku 2014 15,7 % a u fyzických osob 7 %, v roce 2016/2015 to bylo u firem již 18,8 % a u spotřebitelů 8,4 %. V roce 2017/2016 je to u firem již 26,05 % a u spotřebitelů 21,15 %.

    Úpadek

    1. Platební neschopnost (cash flow insolvency): Dlužník je v úpadku, jestliže je platebně neschopný (insolventní) bez ohledu na povahu dlužníka, jestliže má více věřitelů a peněžité závazky po dobu delší 30 dnů po lhůtě splatnosti a tyto závazky není schopen plnit. S platební neschopností pak souvisí tzv. fikce insolvence, tj. situace, kdy dlužník zastavil platby podstatné části svých peněžitých závazků nebo je neplní po dobu delší 3 měsíců po lhůtě splatnosti nebo není možné dosáhnout uspokojení některé ze splatných peněžitých pohledávek vůči dlužníku výkonem rozhodnutí nebo exekucí nebo dlužník nesplnil povinnost předložit seznamy (seznam majetku, seznam závazků, seznam zaměstnanců), kterou mu uložil insolvenční soud.

    2. Předlužení (balance sheet insolvency): Dlužník je v úpadku, jestliže je předlužený, pokud je právnickou osobou nebo podnikatelem – nepřichází tak v úvahu u fyzických osob nepodnikatelů. Zákon ve vztahu k předlužení uvádí dva podstatné znaky: situaci, kdy má dlužník více věřitelů a kdy souhrn jeho závazků převyšuje hodnotu jeho majetku.

    3. Hrozící úpadek: O hrozící úpadek jde tehdy, lze-li se zřetelem ke všem okolnostem důvodně předpokládat, že dlužník nebude schopen řádně a včas splnit podstatnou část svých peněžitých závazků.

    Témata, do kterých materiál patří