Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Absolutní výcuc

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (124.11 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Skutečná škoda: zmenšení majetku oproti stavu před škodnou událostí (znehodnocení/zničení + náklady v důsledku škodné události + marně vynaložené náklady + ztráta majetkových práv)

  • Ušlý zisk: rozdíl mezi čeho by dosáhl a čeho skutečně dosáhl. Je potřebné jednat se zcela konkrétními čísly, ne co je obvyklé

  • Lze ji smluvně limitovat mimo hrubou nedbalost a úmysl, u spotřebitele nebo slabší strany. Rovněž nelze omezit újmu na přirozených právech

  • Ochrana třetích osob a slabší strany v obchodních vztazích

    3.osoby

    • Kogentní úprava

    • Vnější neúčinnost omezení jednatelské působnosti a prokury (§47 ZOK + 453 NOZ), překročení zastupitelského oprávnění v spojení s dobrou vírou (§431 NOZ), zastoupení podnikatele při provozu (§430 NOZ)

    • Formální a materiální publicita veřejných rejstříků (120 + 121 NOZ)

    • Základní kapitál plní také funkci ochrany třetích osob

    • Koupě od neoprávněného

    Slabší strana:

    • Lze i u B2B v rámci dodavatelských závislostí

    • Spotřebitel – FO, která nejedná v rámci své podnikatelské činnosti nebo samostatného povolání

    • Nekalé obchodní praktiky – rozpor s požadavkem odborné péče a je způsobilá ovlivnit obchodní rozhodnutí

      • Klamavé: nepravdivé, můžou uvést v omyl, opomenutí důležitého údaje, srovnávací reklama, porušení etického kodexu

      • Agresivní: donucování, obtěžování, které výrazně zhoršuje možnost svobodného rozhodnutí spotřebitele

    • Informační povinnost o vlastnostech výrobku, jeho údržby, rizicích, charakteru služeb atd.

    • Informace o výrobku: viditelně název, výrobce, hmotnost, materiál, datum trvanlivosti (samozřejmě jen u potravin) / datum použitelnosti

    • Informace o ceně: nesmí vzbuzovat dojem, že je nižší nebo že její určení závisí na okolnostech na jichž nezávisí; nesmí vzbuzovat dojem, že se bude zvyšovat/snižovat, pokud tomu tak není

    • Reklamace: v kterékoliv provozovně; prodávající musí vydat potvrzení o uplatnění práva s jejím datem a do 30 dnů ji vyřešit

    • Předváděcí akce – prodávající je povinen oznámit ČOI 10 dní dopředu co, kdy, kde. Plnění za prodej může obdržet až 7 dní po

    Podnikatelská koupě

    Převod vlastnictví:

    • Okamžikem účinnosti smlouvy / zápisem do veřejného rejstříku. Lze nabýt i od neoprávněného v dobré víře

      • Prodej vícerým: získává ten, jemuž věc předal nebo ten, jehož smlouva nabyla první účinnost

      • Bejček tvrdí, že translace nenastává účinností, neboť ještě je nutné předat, platit atd.

    • Je pojmovým znakem koupě, který ho dělí od ostatních institutů.

    Úplatnost:

    • Není-li ujednána, platí cena obvyklá – podle tržní ceny (cena na burze/odborné posouzení/náklady + zisk…)

    • Pokud dala strana najevo při vyjednávání, že považuje určité ujednání za podstatné a nebylo-li smluveno, na smlouvu se hledí jako na nicotnou

      • Dohoda o ceně může vzniknout i přímo zaplacením

      • Nabídka je i katalog

    Témata, do kterých materiál patří