Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Absolutní výcuc

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (124.11 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zásady v podnikání:

  • Rovnost účastníků – upouští se od ní na úkor ochrany slabší strany a autonomie vůle (podle učebnice Becka je tento pohled vadný podle níž není formální rovnost totéž co materiální rovnoprávnost a formální rovnost stále existuje s výjimkami v ochraně slabší strany)

  • Autonomie vůle – zda učinit jednání, výběr adresáta a volba formy a obsahu závazku. Souvisejí s ní dispozitivnost a bezformálnost

  • Profesionalita (nižší stupeň ochrany stran třeba u neúměrného krácení), pacta sunt servanda, presumpce dobré víry, ochrana třetích osob (zejména materiální publicita OR), legitimní očekávání, jednotnost soukromého práva, zásada poctivého obchodního styku, zákaz retroaktivity, svrchovanost zákona, inernacionalita (sjednocování obchodního práva mezinárodně)

Specifika obchodněprávní kontraktace:

  • Oferta: dispozitivnost úpravy, konkludentní podnikatelská oferta (§ 1732/2)

    • Návrh musí být dostatečně vážný a určitý (přijetí možné jednoduchým a nepodmíněným způsobem – jinak invitatio ad oferendum, nemusí být ve vztahu k adresátovi – veřejná nabídka) a musí z něj být zřejmá vůle vázanosti

    • Je odvolatelná, pokud zrušení dojde adresátovi nejméně současně. Neodvolatelný je pokud ho tak označí autor, nebo to plyne z obyčejů nebo zákona. Nelze odvolat v akceptační lhůtě (jestli není určena – přiměřená) a odvolání je rovněž neúčinné, pokud došlo po odeslání přijetí nabídky. Zrušena může být rovněž nejpozději s dojitím nabídky

    • U inominátu musí dostatečně specifikovat práva a povinnosti stran

  • Akceptace: formální požadavky sledují ofertu (s výhradami považována za novou nabídku – ne vždy §1740/3). Opožděná je účinná, pokud je bezodkladně potvrzena nebo se začne chovat v souladu s ní. Pokud je opožděna vlivem přepravy – akceptace platná. Odvolání akceptace nejpozději s dojitím akceptace.

  • Adhézní smlouvy – i smluvní formulář. Obtížně čitelná nebo nesrozumitelná podmínka je platná jenom podmíněně (i u B2B)

    • Podnikatelské výjimky kogentnosti – doložky mimo vlastní text a nesrozumitelné doložky (s mezí poctivého obchodního styku)

  • Obchodní podmínky (B2B speciality): nemusí být přiloženy, jestli je obsah znám (typicky z předcházejícího kontaktu, odkaz na internetu nestačí nikdy) nebo se odkazuje na podmínky veřejné známé (odborové, zájmové org.). Lze je v rozumné předpokládatelné míře měnit (i B2C).

  • Rámcové smlouvy – typově inominátní, oproti smlouvě o smlouvě budoucí nemusí k plnění v zásadě zavazovat, jde spíš o procesně – organizační smlouvu

Typové a inominátní smlouvy. Obchodní podmínky. Smlouva o smlouvě budoucí. Ochrana důvěrných informací a obchodního tajemství, předsmluvní odpovědnost v obchodních vztazích.

Typové a inominátní:

  • Typové jsou rozděleny do 16 dílů, jejich ust. se použije jenom pokud daná smlouva splňuje podstatné náležitosti tohoto typu. Dispozitivita NOZ nabízí širokou možnost úpravy nepojmenovaných smluv

  • U inominátních se projevuje princip smluvní slobody a bezformálnosti smluv. Musí splňovat obecné smluvní náležitosti (označení stran, dostatečně určitý závazek) a nedopadají na ní podpůrné dispozitivní ustanovení řešící neupravené otázky. Smlouvy obsahující prvky více typů se jmenují smíšené.

Témata, do kterých materiál patří