Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Absolutní výcuc

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (124.11 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Spotřebitel:

  • Definice §419. V soudní praxi se vykládá jako „normální“ – průměrně inteligentní

  • Je aktivně legitimován k podání žaloby proti nekalosoutěžnímu jednání, které se ho dotýká. Důkazní břemeno je na rušiteli (i u náhrady škody)

Zákazník:

  • V generální klauzuli. Může být i podnikatel, který není soutěžitelem s danou společností. Je to širší pojem než spotřebitel.

Osoby pomocné:

  • Také na ně dopadají nekalosoutěžní delikty

  • U podplácení např. členové statutárního orgánu a u porušení obchodního tajemství osoby, které se o něm dozvěděli a neoprávněně ho využili

Relevantní trh:

  • Relevantním trhem je trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.

  • Posuzuje se z pohledu: 1. geografického, 2. produktového, 3. časového

Generální klauzule a její právní význam

  • Je postavena velmi abstraktně a nekonkrétně, aby omezovala podnikatelskou invenci. Má 3 znaky, které je nutné splnit kumulativně

  • Jednání v hospodářském styku: soutěžní orientace jednání (dříve byl užíván soutěžní záměr, no záměr tam být nemusí) a hospodářský styk (postačí jednání jednoho, které může ovlivnit druhého)

  • Rozpor s dobrými mravy soutěže: soutěžní etiku nelze ztotožnit s obecní etikou. Nemusí to být ani jednání zaviněné. Pod generální klauzuli se podřaďují právě ostatní jednání v rozporu s dobrými mravy soutěže, tyto jednání se vůbec proto nezužují na ty pojmenované.

  • Způsobilost přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo zákazníkům: ohrožovací podstata, která se vztahuje nejen na majetkovou sféru. Protiprávnost jednání se posuzuje podle „škodit druhým jen právem dovolenými metodami“

Jednotlivé skutkové podstaty nekalé soutěže a jejich srovnání a klasifikace

  • Rozdělení: v reklamě; v označování; ostatní

  • Všechny musí naplňovat pojmové znaky v generální klauzuli, aby se jich mohlo užít

Klamavá reklama:

  • Pojmové znaky: souvisí s podnikáním nebo povoláním; účelem podpořit odbyt; klame nebo je způsobilá uvést v omyl (i kontextuálně); je způsobilá ovlivnit hospodářské chování osob

  • Je potřeba přihlédnout ke všem znakům reklamy a ke všem údajům v jejím obsahu, různým dodatkům, zkratkám atd.

  • Patří do skupiny nekalých reklam. Nevyžaduje se z ní prospěch na úkor jiných

Srovnávací reklama:

  • Také patří do skupiny nekalých reklam. Je přípustná, pokud je účelem zlepšení informovanosti spotřebitele o trhu.

  • Pojmové znaky: označuje jiného soutěžitele (i nepřímo), musí být nepřípustná

  • Přípustnost (kumulativně): není klamavé; srovnává se zboží téhož účelu; srovnávané údaje jsou podstatné a ověřitelné; nezlehčuje srovnávaného soutěžitele; nenabízí reprodukci zboží označeného ochrannou známkou

  • Vždy přípustné: Abstraktní srovnání (můj výrobek vs. Běžný výrobek), vnitřní (můj starý vs. Můj nový), systémové (můj nový vs. Tradiční staré – ne konkrétní druh), zbožové testy (provedené nezávislou osobou)

  • Druhy: zlehčující (vždy nepřípustná), opěrná (opírá se o stejně kvalitní no známější výrobek, vždy nepřípustná), osobní (kvalita opřená o pověst soutěžitele – v zásadě přípustná), superlativní (nesmí být klamavá), dryáčnická (tak superlativní až je to absurdní – přípustná)

Témata, do kterých materiál patří