Absolutní výcuc
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Spotřebitel:
Definice §419. V soudní praxi se vykládá jako „normální“ – průměrně inteligentní
Je aktivně legitimován k podání žaloby proti nekalosoutěžnímu jednání, které se ho dotýká. Důkazní břemeno je na rušiteli (i u náhrady škody)
Zákazník:
V generální klauzuli. Může být i podnikatel, který není soutěžitelem s danou společností. Je to širší pojem než spotřebitel.
Osoby pomocné:
Také na ně dopadají nekalosoutěžní delikty
U podplácení např. členové statutárního orgánu a u porušení obchodního tajemství osoby, které se o něm dozvěděli a neoprávněně ho využili
Relevantní trh:
Relevantním trhem je trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.
Posuzuje se z pohledu: 1. geografického, 2. produktového, 3. časového
Generální klauzule a její právní význam
Je postavena velmi abstraktně a nekonkrétně, aby omezovala podnikatelskou invenci. Má 3 znaky, které je nutné splnit kumulativně
Jednání v hospodářském styku: soutěžní orientace jednání (dříve byl užíván soutěžní záměr, no záměr tam být nemusí) a hospodářský styk (postačí jednání jednoho, které může ovlivnit druhého)
Rozpor s dobrými mravy soutěže: soutěžní etiku nelze ztotožnit s obecní etikou. Nemusí to být ani jednání zaviněné. Pod generální klauzuli se podřaďují právě ostatní jednání v rozporu s dobrými mravy soutěže, tyto jednání se vůbec proto nezužují na ty pojmenované.
Způsobilost přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo zákazníkům: ohrožovací podstata, která se vztahuje nejen na majetkovou sféru. Protiprávnost jednání se posuzuje podle „škodit druhým jen právem dovolenými metodami“
Jednotlivé skutkové podstaty nekalé soutěže a jejich srovnání a klasifikace
Rozdělení: v reklamě; v označování; ostatní
Všechny musí naplňovat pojmové znaky v generální klauzuli, aby se jich mohlo užít
Klamavá reklama:
Pojmové znaky: souvisí s podnikáním nebo povoláním; účelem podpořit odbyt; klame nebo je způsobilá uvést v omyl (i kontextuálně); je způsobilá ovlivnit hospodářské chování osob
Je potřeba přihlédnout ke všem znakům reklamy a ke všem údajům v jejím obsahu, různým dodatkům, zkratkám atd.
Patří do skupiny nekalých reklam. Nevyžaduje se z ní prospěch na úkor jiných
Srovnávací reklama:
Také patří do skupiny nekalých reklam. Je přípustná, pokud je účelem zlepšení informovanosti spotřebitele o trhu.
Pojmové znaky: označuje jiného soutěžitele (i nepřímo), musí být nepřípustná
Přípustnost (kumulativně): není klamavé; srovnává se zboží téhož účelu; srovnávané údaje jsou podstatné a ověřitelné; nezlehčuje srovnávaného soutěžitele; nenabízí reprodukci zboží označeného ochrannou známkou
Vždy přípustné: Abstraktní srovnání (můj výrobek vs. Běžný výrobek), vnitřní (můj starý vs. Můj nový), systémové (můj nový vs. Tradiční staré – ne konkrétní druh), zbožové testy (provedené nezávislou osobou)
Druhy: zlehčující (vždy nepřípustná), opěrná (opírá se o stejně kvalitní no známější výrobek, vždy nepřípustná), osobní (kvalita opřená o pověst soutěžitele – v zásadě přípustná), superlativní (nesmí být klamavá), dryáčnická (tak superlativní až je to absurdní – přípustná)