Absolutní výcuc
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zvláštní pravidla veřejnoprávního regulatorního rámce podnikání (zejm. živnostenské právo, cenové předpisy, veřejné zadávání a koncese, veřejné podpory, hlavní sektorové regulace)
Obecně:
Jde o podnikání v rámci soukromého práva, no jde o podnikání buď na ústavněprávním základu nebo je potřebné naplnit určité veřejnoprávní předpoklady. Patří tam také trestněprávní úprava důsledků.
Režimy: základní (upravuje vznik oprávnění), limitující (limituje výkon), speciální (modifikuje výkon)
Živnost:
Soustavně, samostatně, vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem zisku
Vyloučení činností určených státu a dále svobodných povolání, banky a jiné, které jsou upraveny speciálními předpisy
Ohlašovací/koncesovaná (na povolení), volné (jenom obecné podmínky)/Řemeslné (vyžadují doklad způsobilosti)/vázané (odborná způsobilost vyjádřena speciálními požadavky (třeba autoškola)
Splnění těchto podmínek má mít garanční funkci
Cenová regulace:
Posiluje právní jistotu hospodářského styku¨
Zákon o cenách
Tvorba ceny nepřímo regulována zákazem zneužití dominantního postavení a také stanovení požadavků na označování cenou a zákaz jejího klamlivého označení
Způsoby regulace: úřední stanovení (max/min), věcné usměrňování (stanovení podmínek), časové usměrňování, cenové moratorium (zákaz zvyšování cen, nejdéle rok)
Přiklad – ministerstvo zdravotnictví a státní ústav pro kontrolu léčiv
Veřejné zadávání:
Zásady: transparentnost, zákaz diskriminace a rovnost účastníku
Druhy zadavatele: veřejný (stát, územní celky), sektorový (plynárny nebo vodárny), dotovaný
Více viz výše
Veřejná podpora:
Je zakázána kvůli potenciálnímu narušení hospodářské soutěže. Výjimkou je podpora de minimis
nařízení Komise (ES) č. 1407/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis – ostatní odvětví - strop 200 000 EUR a 100 000 EUR v odvětví silniční dopravy, národní strop není stanoven (20 000 EUR u zemědělství)
Sektorová regulace:
Zabezpečuje efektivní trhy, konkurenceschopnost, bezpečnost dodávek
Telekomunikační služby (protože fungují vedle sebe tak dohled vykonává, jak ČTU, ERÚ, tak ÚOHS), energetika
Není jasný legislativní rámec vymezující pravomoci soutěžních a sektorových regulátorů
Subjekty právních vztahů vznikajících v hospodářské soutěži. Relevantní trh a jeho význam
Soutěžitelé:
FO i PO, pokud se účastní hospodářské soutěže nebo ji mohou svou činností ovlivňovat, i když nejsou podnikatelé. Postavení soutěžitele je možné mít jen ve vztahu k jiným soutěžitelům
Pro posouzení jsou důležité ekonomické prvky činnosti, lhostejno zda jsou trvalé a v jaké intenzitě.
V užším slova smyslu – přímý bezprostřední soutěžitel, který soupeří o umístnění na trhu. V širším slova smyslu – účastníci, kteří napomáhají přímým konkurentům k upevnění silné pozice na trhu / usilují o zlepšení pozice jiného
Oprávněný soutěžitel (má oprávnění k podnikání). Nedovolené podnikání (bez koncesní listiny, nedovolená soutěžní činnost). Soutěžitelé potenciální (ti, kteří teprve vzniknou, pro vznik statusu soutěžitele není rozhodující získání povolení)
Pojmové znaky soutěžního vztahu: Vztah fakticky (ne právní); pluralita subjektů tržní nabídky (substituovatelná plnění); existence relevantního trhu (substituovatelné na relevantním trhu)
Je-li spolek zřízen za cílem hájení legitimních zájmů soutěžitelů, je sama subjektem soutěžního práva (tu je rozhodná zejména faktická činnost)
Rušitel vs. Osoba dotčená nekalou soutěží