Okruhy 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Omezení účinků ochranné známky, užívání ochranné známky a následky neužívání ochranné známky, vyčerpání práv z ochranné známky
zákon vlastníka omezuje a je povinen strpět užívání,… pokud takové užívání je v souladu s obchodními zvyklostmi, dobrými mravy a pravidly hospodářské soutěže (zákonná licence § 10)
vlastního jména, názvu, popisných označení
nikdo nemůže zakázat popisné údaje (vlastnosti a složení výrobků)
vlastník musí strpět označení výrobků u náhradních dílů a příslušenství (neautorizované opravny aut – zapisovatelé neuspěli, protože opravny pouze informovaly o tom, že je opravují) – potřebné k určení účelu výrobku
povinnost strpět užívání shodného či podobného označení, jestliže práva k tomuto označení vznikla před podáním přihlášky a užívání tohoto označení je v souladu s právem České republiky (předchozí uživatel)
Následky neužívání ochranné známky (§ 14)
ochranná známka nemusí být před jejím zápisem užívána
pokud není do 5 let od zápisu OZ užívána nebo je její užívání přerušeno na nepřetržitou dobu 5 let → vlastník nebude moci uplatňovat právo z ochranné známky:
nebude moci podat návrh na prohlášení mladší známky za neplatnou
na návrh kohokoliv může být jeho ochranná známka zrušena z důvodu neužívání (nepřihlíží se k aktivitě posledních 3 měsíců, pokud nastala až po té, co se vlastník dozvěděl o tom, že by mohl být podán takovýto návrh)
řádné užívání ochranné známky je:
užívání ochranné známky se neodlišuje od podoby, v jaké byla zapsána, může se lišit prvky neměnícími její rozlišovací způsobilost
umisťování ochranné známky na výrobcích a obalech pouze za účelem vývozu
užívání na základě licenční smlouvy, která musí být zapsána do rejstříku (při používání distributorské smlouvy nejde o řádné užívání!!!), užívání kolektivní známky oprávněnou osobou
Vyčerpání práv z ochranné známky (§ 11)
vyčerpání = jakmile je vlastníkem na trh dán výrobek opatřený ochrannou známkou nebo s jeho souhlasem (dceřiná společnost, nabyvatel licence), pak není vlastník oprávněn dále zakázat její užívání (distribuci) u těchto výrobků nesoucích OZ
národní princip vyčerpání (odst. 1) – jakmile se výrobek prodá na kterémkoliv území na evropském prostoru, dochází k vyčerpání práv, je možnost výrobky dovážet z jednoho státu do druhého
princip vyčerpání spočívá v územním rozsahu → buď ČR nebo častěji unijní vyčerpání v evropském prostoru (vytvořen princip komunitárního vyčerpání, který se vztahuje na celý obchodní prostor - i Norsko, Lichtenštejnsko …)
výjimka: v případě, že vlastník má oprávněné důvody k zakázání užívání známky na výrobcích (např. při zhoršení stavu výrobků)