4.-Milétská-škola-a-Pythagorejci-8.-3.-2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. Mílétská škola a Pythagorejci (8. 3. 2016)
- Mílétská škola 
- Představitelé: Thalés, Anaximandros, Anaximénes 
- Přírodní filozofové – Miléťané (fyzikové – fyzis = příroda), Ionští filozofové, Hýlozoisté 
- Věří, že vesmír je obživený, je živý – hylozoisté = veškerá hmota je oživená 
- Představují nejstarší podobu řecké a evropské filozofie 
- Vyzdvihují racionalitu, vystupují proti tradiční věrouce, zdůrazňují řád a pravidlo, geometrickou souměrnost božské přírody 
- Hledají arché (pralátka): 
- Významy: Princip, počátek, předek, kořen, původ, moc, archonti – ti, kteří měli moc (vše vázáno na počátek) → Automaticky překládáno jako pralátka 
- Dnes tvrdíme, že se jedná o generickou substanci – namísto pokolení bohů staví rodovou, rozplozovací substanci = pralátku, ze které vše vzniká 
ARCHE – počátek ZEUS – má ……………………. Tady žijeme
arche, moc
- Tháles – vidí pralátku ve vodě (božská voda mající moc) 
- Anaximandros - apeiron = něco neohraničeného (nemá to žádné hranice, je to nekonečné, bezmezné, prostorově neomezené), to co je omezené, podléhá zániku, jednotlivé věci stojí v protikladu, ale jsou si rovnocenné a stojí v zásadním protikladu k tomu, co je apeiron 
- Podle Anaximandra je Země ve středu a kolem ní jsou sféry Slunce, Měsíce (údajně napsal první mapu Země) 
- Anaximénes – vzduch (vše je vzduchem – stlačeným nebo zředěným) 
- První informace o Milétské škole máme od Aristotela: 
- Z čeho věci vznikají, do toho také zanikají – schematologie vzniku a zániku 
- Arché se chová jako chameleon (chameleon, který se jeví pokaždé jinak) 
- Aristoteles tam vsunul podstatné jméno (počátek je voda), což nám vnutil, vše je z vody a k vodě se vrací → spíše chtěli říct, že na počátku byla voda 
- Arché 
- Souhra – reálný politický život se nutně odráží v tom, co si lidi myslí o světě, v co věří (politický život je odrazem víry) – věří v plně funkční mytologický obraz světa 
- Počátek je arché (nový politický systém, který vznikl, se promítnul do budoucí filozofie) 
- Na počátku je chaos → poté nastoupí Zeus, který chaos ukončí 
- Zeus má moc – arché 
- Dva výraz arché – pro počátek + vláda a výkon moci Dia 
- V politice stojí ještě mykénský král (anaxe) 
- Mykénská říše 
- V čele král anax (zastupoval na zemi Dia, měl moc) 
- Anbora – tržiště, náměstí 
- Pokládají základy filozofie (řecké kořeny filozofie) 
- Koncepce francouzského filozofa Vernant, vychází z toho, že vznik filozofického myšlení v Řecku souvisí s politikou 
- Díky politice zavedli do filozofie nová témata a jsou opravdu něčím víc → arché nám ožije v novém významu 
- Nové filozofické myšlení s sebou přinese racionalizaci (rozumová tvrzení), sekularizaci (světské výklady) a geometrizaci (geometrická zobrazení světa) 
- Izonomie = rovnost (základ filozofie) 
- Centrem v politice je agora – střed polis, který určuje rovnováhu politického života → všichni mají stejná práva vládnout, mít arché 
- Demokracie měla zaručit, že stát nepřevládne nějaká jiná síla 
- Arché jsou hlídači řádu 
- Snaží se racionálním způsobem odpovědět na otázky o původu a principu světa 
