4.-Milétská-škola-a-Pythagorejci-8.-3.-2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. Mílétská škola a Pythagorejci (8. 3. 2016)
Mílétská škola
Představitelé: Thalés, Anaximandros, Anaximénes
Přírodní filozofové – Miléťané (fyzikové – fyzis = příroda), Ionští filozofové, Hýlozoisté
Věří, že vesmír je obživený, je živý – hylozoisté = veškerá hmota je oživená
Představují nejstarší podobu řecké a evropské filozofie
Vyzdvihují racionalitu, vystupují proti tradiční věrouce, zdůrazňují řád a pravidlo, geometrickou souměrnost božské přírody
Hledají arché (pralátka):
Významy: Princip, počátek, předek, kořen, původ, moc, archonti – ti, kteří měli moc (vše vázáno na počátek) → Automaticky překládáno jako pralátka
Dnes tvrdíme, že se jedná o generickou substanci – namísto pokolení bohů staví rodovou, rozplozovací substanci = pralátku, ze které vše vzniká
ARCHE – počátek ZEUS – má ……………………. Tady žijeme
arche, moc
Tháles – vidí pralátku ve vodě (božská voda mající moc)
Anaximandros - apeiron = něco neohraničeného (nemá to žádné hranice, je to nekonečné, bezmezné, prostorově neomezené), to co je omezené, podléhá zániku, jednotlivé věci stojí v protikladu, ale jsou si rovnocenné a stojí v zásadním protikladu k tomu, co je apeiron
Podle Anaximandra je Země ve středu a kolem ní jsou sféry Slunce, Měsíce (údajně napsal první mapu Země)
Anaximénes – vzduch (vše je vzduchem – stlačeným nebo zředěným)
První informace o Milétské škole máme od Aristotela:
Z čeho věci vznikají, do toho také zanikají – schematologie vzniku a zániku
Arché se chová jako chameleon (chameleon, který se jeví pokaždé jinak)
Aristoteles tam vsunul podstatné jméno (počátek je voda), což nám vnutil, vše je z vody a k vodě se vrací → spíše chtěli říct, že na počátku byla voda
Arché
Souhra – reálný politický život se nutně odráží v tom, co si lidi myslí o světě, v co věří (politický život je odrazem víry) – věří v plně funkční mytologický obraz světa
Počátek je arché (nový politický systém, který vznikl, se promítnul do budoucí filozofie)
Na počátku je chaos → poté nastoupí Zeus, který chaos ukončí
Zeus má moc – arché
Dva výraz arché – pro počátek + vláda a výkon moci Dia
V politice stojí ještě mykénský král (anaxe)
Mykénská říše
V čele král anax (zastupoval na zemi Dia, měl moc)
Anbora – tržiště, náměstí
Pokládají základy filozofie (řecké kořeny filozofie)
Koncepce francouzského filozofa Vernant, vychází z toho, že vznik filozofického myšlení v Řecku souvisí s politikou
Díky politice zavedli do filozofie nová témata a jsou opravdu něčím víc → arché nám ožije v novém významu
Nové filozofické myšlení s sebou přinese racionalizaci (rozumová tvrzení), sekularizaci (světské výklady) a geometrizaci (geometrická zobrazení světa)
Izonomie = rovnost (základ filozofie)
Centrem v politice je agora – střed polis, který určuje rovnováhu politického života → všichni mají stejná práva vládnout, mít arché
Demokracie měla zaručit, že stát nepřevládne nějaká jiná síla
Arché jsou hlídači řádu
Snaží se racionálním způsobem odpovědět na otázky o původu a principu světa