Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




FIPO13_17

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.41 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Analýza bodu zvratu

Analýza bodu zvratu zkoumá, jak se mění tržby, náklady a zisk se změnami objemu výroby.

Je výchozím krokem pro mnoho rozhodnutí. Podnik potřebuje informace např. o tom, při jakém objemu výkonů bude mít pokryty variabilní i fixní náklady, od jakého objemu výroby začíná tvořit zisk, při jaké

ceně se ještě vyplatí výrobek vyrábět, kde jsou hranice případného zvyšování nákladů, aniž by vznikla ztráta apod.

BOD ZVRATU představuje takový objem výroby, při kterém se celkové tržby rovnají celkovým nákladům, kdy tedy není dosahováno zisku ani ztráty. Ohraničuje tedy ziskové a ztrátové pole.

Bod zvratu se nazývá také mrtvý bod, kritický bod rentability, nulový bod (angl. „break even point“).

Jestliže v bodě zvratu nevzniká zisk ani ztráta, znamená to, že výnosy pokrývají veškeré variabilní i fixní náklady. Tato rozhodovací krátkodobá technika je tedy založena na respektování podstatného rozdílu mezi fixními a variabilními náklady.

Tradiční analýza bodu zvratu vychází ze základních omezení a předpokladů:

  • produkce je stejnorodá, tzn. že se jedná o homogenní výrobu

  • s jedním druhem výkonu,

  • všechny náklady lze rozdělit na fixní a variabilní,

  • variabilní náklady se vyvíjejí proporcionálně,

  • fixní náklady se nemění, tzn., že se předpokládá stálost instalované

  • výrobní kapacity

  • cena výrobku se nemění,

  • nemění se technologie ani organizace výroby,

  • veškerá produkce je realizovaná (prodaná),

  • výrobní proces je kontinuální.

Při nižším objemu prodaných výkonů než je kritický objem výroby, nestačí celková marže pokrýt fixní náklady a podnik dosahuje ztráty.

Při dosažení bodu zvratu pokrývá marže plně fixní náklady a zisk je nulový.

Při vyšším objemu prodaných výkonů než je bod zvratu, celková marže pokrývá plně fixní náklady a ještě zůstává přebytek, který představuje zisk.

VYUŽITÍ ANALÝZY BODU ZVRATU

Analýza bodu zvratu nás tedy informuje celkem dobře o vývoji hospodárnosti při různých úrovních činnosti. Výsledky analýzy jsou ovlivněny vzájemným poměrem fixních a variabilních nákladů, který může být nastaven subjektivně a dále úrovní použitých cen.

Využívá se při zavádění nových výrobků, pro hodnocení činnosti útvarů apod. Tato technika se využívá především u těch rozhodnutí, která souvisejí se změnou objemu činnosti.

Závěrem lze shrnout, že analýza bodu zvratu:

1. umožňuje vypočítávat přírůstek hospodářského výsledku, zajištěného vyšším objemem produkce,

2. vytváří předpoklady k hodnocení tendencí v hospodárnosti,

3. slouží k výpočtu bodu návratnosti vložených prostředků, hodnocení ziskového pole a vlivu fixních nákladů na celkovou efektivnost,

4. vytváří předpoklady pro řešení některých optimalizačních úloh,

5. využívá se při plánování obchodních strategií a ve finančním rozhodování.

Témata, do kterých materiál patří