1 LITERÁRNÍ EPOCHY, směry a skupiny
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
malíři: Edvard Munch, Vincent van Gogh, Emil Filla
Spisovatelé: Tennessee Williams (Kočka na rozpálené plechové střeše), Franz Kafka (Proměna),..
-
Dadaismus
-
dadaisté poprvé veřejně vystoupili se svou produkcí roku 1916
-
dadaisté se postavili negativně k dosavadnímu uměleckému i společenskému vývoji (1. sv. válka)
-
vyznávali absolutní anarchii, iracionalitu a černý humor
-
v umělecké tvorbě upřednostňovali náhodu, nesmyslnost a hru, využívali nové tvůrčí postupy
-
snažili se provokovat a šokovat publikum nesmyslnými výroky, skandálními výstupy, opovrhovali tradicí a klasickými uměleckými formami
-
dadaistické texty – rozstříhali noviny, jednotlivé ústřižky losovali z pytlíku (klobouku) a pak je poskládali za sebou jako verše básně
-
na začátku 20. let dadaismus ztratil na své síle a pomalu se proměňoval v surrealismus (ale nepracoval s podvědomím)
Spisovatelé: Hans Arp (Mé vaječné prkno), Christian Morgenstern (Šibeniční písně)
-
Futurismus
-
futurismus založil roku 1909 Ital Marinetti, o rok později se k němu přihlásili i někteří ruští umělci
-
futuristé se obraceli k budoucnosti (futurus) a odmítali tradiční formy i témata
-
díla jsou plná optimismu a nadšení pro vše nové, opěvují se v nich technické vynálezy, civilizační výdobytky, rychlost a pohyb
-
nové umělecké postupy přiblížily literaturu výtvarnému umění
-
Marinetti přišel s koncepcí osvobozených slov - skládal k sobě slova bez ohledu na větnou skladbu a správné pády, přestal používat interpunkci a básnické přívlastky, slovesa psal v infinitivu, text doplňovaly grafické značky, výtvarné prvky
Malíři: Severini, Giacomo Balla, Natálie Gonačarovová
Spisovatelé: Filippo Tommaso Marinetti (Manifest futurismu), Stanislav Kostka Neumann
-
Poetismus
-
český avantgardní směr
-
vznikl jako reakce na proletářské umění
-
v r. 1924 ho vytvořili Vítězslav Nezval a Karel Teige (vliv Apollinaira)
-
stal se nejen uměleckým směrem, ale i životním stylem
-
byl „uměním žít a užívat“, poetisté chtěli vyzpívat „všecky krásy světa“, dělat „umění pro všech pět smyslů“ a „nazírat na svět, aby byl básní“
-
inspiraci našli v cirkusu (klauni, kouzelníci, akrobati …), exotice (cestování, orientální země), filmu (groteska) a zábavní kultuře obecně
-
základem je hra, volné asociace
-
sklon k parodii, zlehčování, fantazie
-
odmítali sociální obsah – místo dělnického boje a práce – dělník uprostřed zábavy – odpočívá, užívá si života
-
skupina Devětsil (1920) – nejdřív program proletářského umění, od r. 1924 příklon k poetismu
-
poetismus měl být komunistickým uměním – po vyloučení sedmi spisovatelů z KSČ (Seifert, Vančura ...) r. 1929 došlo ke krizi uvnitř Devětsilu – po r. 1932 tento umělecký svaz zaniká a s ním také končí éra poetismu. Jeho vliv na českou literaturu ale přetrval
-
vliv poetismu i na divadlo (Voskovec, Werich, E. F. Burian) a výtvarné umění (Jindřich Štyrský, Toyen)