12.BAROKO v čechách
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
BAROKO
umělecký sloh vládnoucí v evropském umění od počátku 17. do poloviny 18. století
počátky baroka jsou na konci 16. století v Itálii, odkud se šíří do celé Evropy
sloh, který následoval po renesanci a byl jejím protikladem
název „ baroko“ vznikl v polovině 18. století ( vytvořili ho klasicističtí estetici, aby pojmenovali tvorbu, která se jim zdála úpadková)
pojem „ baroko“ lze vykládat různě : podivný, hojnost, perla nepravidelného tvaru
barokní umění je emocionální, sugestivní, honosné, patří k nejbohatším ve svých dějinách
baroko dělíme do tří období:
RANÉ BAROKO ( 1590 – 1625 )
VRCHOLNÉ BAROKO
( 1625 – 1675 )
POZDNÍ BAROKO
(1675 – 1750 ) – souběžně s rokokem a klasicismem
ARCHITEKTURA
podoba nového slohu není všude stejná :
ve Francii hovoříme o tzv. KLASICIZUJÍCÍM BAROKU
odpor k evropskému baroku
chladná, střízlivá varianta, závislá na renesanci
ve většině dalších zemí se rozvíjí tzv. DYNAMICKÉ BAROKO
je opakem renesanční touhy po uzavřené formě, harmonii, klidu a rovnováze
budují se hlavně církevní stavby- chrám, kostel, klášter
civilní stavby- zámek, dům, kašna
stavby převyšují lidské měřítko
snaha ohromit diváka
hromadí se a deformují tvary, dynamika
využívají se světelné efekty
zlacení
nový tvar- ovál ( např. oválná okna)
stěny jsou zprohýbané, zbavené plošnosti
složité půdorysy ( průniky geometr. tvarů)
kupole na eliptické základně
pilastry, sloupy
bohatá plastická i malířská výzdoba
součástí zámku je bohatě zdobené schodiště
SOCHAŘSTVÍ
druhy, techniky i náměty přejaté z renesance
záliba v plnosti tvarů
již se nezobrazují ideálně krásné postavy
oblíbené jsou drastické scény z mytologie
BAROKO V ČECHÁCH
České baroko se vyznačuje především robustností, hloubavou přemýšlivostí a citovou vřelostí (stačí připomenout barokní chrámy nebo sochy na Karlově mostě). Z toho logicky plyne, že silně převládá složka citová nad rozumovou. V mnoho případech je ovšem těžké rozhodnout, zda jde v barokním umění o intuitivní a bezděčný emocionální prožitek a vcítění se, či zda je umělecké dílo výsledkem rafinovanosti a chladnokrevné vypočítavosti.
České baroko má ještě jeden charakteristiký rys – je srozumitelné. Tento fakt je velice důležitý, neboť je to jeden z předpokladů, aby bylo baroko přijato všemi vrstvami obyvatelstva. Stačí si vzpomenout na množství barokních lidových staveb, kaplí, soch apod…
Baroko tedy kladlo důraz na smyslovou stránku vnímání – proto ta neobyčejná expresivnosta zesílená duchvní stránka. Umělecké dílo působí dramaticky, vypjatě a vzrušivě ( je ovšem pravda, že oproti dramatičnost a až extázi soch Breniniho je česká podoba baroka méně okázalá, ale o to hlubší a přímnější, tím také bližší pozorovateli).
vývoj baroka v Čechách dělíme do tří období: