14) Kvadratická rovnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2 3x2 + 3x = 9x2 0 = 6x2 – 3x /: 3 0 = 2x2 – x
0 = x( 2x – 1 ) x1 = 0 x2 =
--------------------------------------------------
7) V oboru R řešte:
= 1 +
Ostrý maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – podzim 2013, příklad č. 10
Body: 2 Výsledek: K =
podmínky: x ≠ 0
Pracovní tematické zařazení: Kvadratická rovnice
Řešení:
= 1 + /* 2x x2 = 2x + 8 x2 – 2x – 8 = 0 ( x + 2 )( x – 4 ) = 0
x1 = –2 x2 = 4 podmínky: x ≠ 0
--------------------------------------------------
Příklady z maturitních testů Cermat-u ( základní úroveň ) – Kvadratická rovnice
8) Stanovte podmínky a v oboru R řešte:
= 0
V záznamovém archu uveďte celý postup řešení.
Ostrý maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – podzim 2014, příklad č. 5
Body: 3 Výsledek:
a postup řešení
Pracovní tematické zařazení: Kvadratická rovnice
Řešení:
= 0 /* (3x
2 – 3) 3x2 + 5x + 2 = 0 … a = 3, b = 5, c = 2
x1, 2 =
=
=
x1 = –
x2 = –1 … nevyhovuje podmínkám
rovnice má jediné řešení: x = –
podmínky: 3x2 – 3 ≠ 0 /: 3 x2 – 1 ≠ 0 x2 ≠ 1 x ≠ 1, x ≠ –1
--------------------------------------------------
Příklady z maturitních testů Cermat-u ( základní úroveň ) – Kvadratická rovnice
9) V oboru R řešte:
–
= 0 V záznamovém archu uveďte celý
postup řešení včetně stanovení podmínek nebo zkoušky.
Ostrý maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – jaro 2015, příklad č. 5
Body: 2 Výsledek: K =
; y
4, L = P = 0 a postup řešení
Pracovní tematické zařazení: Kvadratická rovnice
Řešení:
1. způsob
–
= 0 /* (4 – y)(y – 4)
(y – 7)(y – 4) – (3 – 2y)(4 – y) = 0
y
2 – 4y – 7y + 28 – (12 – 3y – 8y + 2y2 ) = 0 … pozor, nutno uzávorkovat ! – násobení má
přednost před odčítáním – v dalším kroku nastane změna znamének
y
2 – 4y – 7y + 28 – 12 + 3y + 8y – 2y2 = 0
– y2 + 16 = 0 16 = y2
y1 = – 4
y2 = 4 … nevyhovuje podmínkám
rovnice má jediné řešení: y = – 4
podmínky: y ≠ 4
zkouška: L = –
– (–
) = 0 P = 0 L = P
2. způsob
Druhý zlomek rozšíříme číslem (–1), čímž se zjednoduší společný jmenovatel. Rovnice bude
v tomto případě lineární, nikoli kvadratická. Pozor na změnu znaménka, před druhým
zlomkem je mínus.
–
= 0
–
= 0 /* (4 – y)
y – 7 – ( 2y – 3 ) = 0 y – 7 – 2y + 3 = 0 – 4 = y
--------------------------------------------------
Příklady z maturitních testů Cermat-u ( základní úroveň ) – Kvadratická rovnice
10) V oboru R jsou dány rovnice:
I: 2x
2 – 4 = – 4x II:
= 0 III:
– 1 = – (
1 )
Která z uvedených rovnic nemá řešení ? A) I a II B) II a III C) pouze I
D) pouze III E) Všechny tři rovnice mají řešení.
Ostrý maturitní test Cermat-u ( základní úroveň ) – jaro 2015, příklad č. 18
Body: 2 Výsledek: E
Pracovní tematické zařazení: Kvadratická rovnice
Řešení:
I) 2x