21) Etopedie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Lež k dětem = Bílá lež
-
Specifická lež
-
Existuje ježíšek, čerti, čarodějnice, zoubková víla…
Krádeže, podvody
-
Odcizení věci, která mi nepatří.
-
Náprava: znát motiv / proč dítě krade?
-
Kleptomanie = odcizení cizích věcí, nucené
Důvody
-
Potřeba někam patřit
-
Chce něco vlastnit
-
Za účelem pomsty
Co bychom měli dělat jako učitel
-
Nemám právo prohledávat dítě = musí samo ukázat
-
Neobviňovat bez důkazů
-
Haló efekt
-
Má zkušenost, jedno něco ukradl, na vždy v mých ořích bude zloděj.
-
Pigmalion efekt
-
Je to vzorný žák, ten by to neudělal.
Záškoláctví
-
Úmyslné zanedbávání školní docházky
-
Chování pedagoga na záškoláctví
-
Kontakt s rodiči
-
OSPOD
Impulzivní
-
Náhlé, nepromyšleně nejde do školy.
Plánovaný akt
-
Plán, že tam nepůjde
-
Sklon děti, které očekávají neúspěch, bojí se kolektivu / třídy.
Útěk ze školy
-
Vyhýbání se předmětům, učitelům, hodinám
Odmítání školy
-
Nejhorší
-
Příčiny – těžké učivo, šikana, zklamání
-
Řeší OSPOD
Druhy
Pravé
-
Dítě není ve škole, rodiči o tom neví (neomluvená absence)
Skryté
-
Rodiče ví o záškoláctví / jede s ním do práce negativní školní zážitky rodiče
-
Dítě přemlouvá rodiče on to omluví
-
Rodiče potřebují pomoc, proto dítě nechodí do školy
S klamáním rodičů
-
Simulace dítěte (zvracení, je mi špatně)
-
Těžko rozeznáme skryté záškoláctví a klamání rodičů.
Toulání
-
Dítě utíká z nevyhovujícího / ohrožujícího prostředí (většinou domov)
-
Nefunkční rodina
Impulzivní
-
Není považováno za tak vážné = dítě se chce vrátit.
Opakovanost
-
Měli bychom řešit, dítě má plán
-
Nefunkční rodina / dětský domov
Dlouhodobější
-
Nabalování problémového chování (drogy, krádeže, vandalismus)
-
Signál: zabalené věci u školní tašky
-
Promluvit s dítětem / rodiči.
Agresivita
-
Narůstá
-
Není žádná sankce
-
Druh postihu, hranice / limity / bariéra, za kterou nemůže.
Poruchy příjmu potravy
-
Poškozený sebeobraz = vidí se jinak než vypadá.
-
Klesá věk, kdy se tato porucha objevuje.
-
Dříve – puberta, menopauza
-
Dnes – dívky 8 až 10 let / chlapci 12 let.
-
Ovlivňuje vztah k jídlu extrémní koncentrace na své tělo, extrémní soustředěnost na jídlo.
-
Spouštěče změna tělesných proporcí
-
Změna těla = pocit ohrožení a sebejistoty
-
Tělesná atraktivita = významná sociální porucha
-
Současná kultura / civilizace = extrémní štíhlost – modeling
-
Chování pedagoga: rozhovor s rodiči / s dítětem odborný psycholog
Mentální anorexie
-
Člověk přestává jíst, zvyšuje aktivitu.
-
Na celý život, nikdy se nevyléčí.
-
Hladovění, pojídání projímadla.
-
Je těžké zastavit, nutný posudek odborníka
-
Potlačení pocitu hladu
-
15% úpadek tělesné hmoty od normálu
-
Nutkavé myšlenky, že musí redukovat hmotnost
-
1% z civilizace, odborníci myslí, že jich může být i víc.