Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




24AB-Služby CK a CA+CR v Praze

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (41.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Na konci osmdesátých let měl Čedok 166 poboček v Československu, 20 zastoupení a majetkových účastí v zahraničí, 200 hotelů s kapacitou 23 tis. Lůžek a zaměstnával 22 tis. Lidí. Disponoval vlastní autobusovou divizí a jeho aktivity zasahovaly i do zábavního průmyslu.

V oblasti domácího i zahraničního cestovního ruchu začaly od poloviny šedesátých let působit specializované cestovní kanceláře – CKM – cestovní kancelář SSM, Rekrea – cestovní kancelář spotřebních družstev, Balnea – representace lázní a zřídel, Sport-turist – cestovní kancelář tělovýchovných svazů a Autoturist – cestovní kancelář Automotoklubu ČSSR. Uvedené cestovní kanceláře originálně obsluhovaly sdružení a organizace, které byly jejich zakladateli, ale postupně rozšířily svoji činnost na všechny skupiny klientely. Řada z nich jako CKM, Rekrea, Sportturist, integrovala nebo budovala vlastní materiálně technickou základnu zejména hotelová a restaurační zařízení. Koncem osmdesátých let byly uvedené subjekty plnohodnotnými organizacemi cestovního ruchu, které podnikaly ve všech jeho oblastech a disponovaly rozsáhlou materiálně technickou základnou.

V osmdesátých letech dosáhly výkony cestovních kanceláří těchto parametrů: příjezdový cestovní ruch – 700 tis. osob výjezdový cestovní ruch – 600 tis. osob.

Cestovní kanceláře byly členy významných mezinárodních asociací a profesních spolků v oblasti cestovního ruchu.

Česká republika – devadesátá léta a současnost

Liberalizace podmínek podnikání v cestovním ruchu počátkem devadesátých let přinesla bouřlivý rozvoj v tomto odvětví a neobvyklý nárůst konkurence. Jenom v roce 1990 bylo vydáno v České republice na 6. tis. Oprávnění k provozování cestovní kanceláře a za celé období devadesátých let potom 11 tis. Těchto oprávnění. V oblasti výjezdového cestovního ruchu tak vzniklo plošně vysoce konkurenční prostředí.

Dezintegrace hotelového systému Čedoku spolu s výstavbou nových a rekonstrukcemi stávajících hotelových kapacit vytvořily předpoklady pro konkurenční prostředí i v oblasti příjezdového cestovního ruchu.

Mimořádný zájem našich občanů o zahraniční cesty a popularita země v zahraničí podpořily vysoké výkony cestovních kanceláří, které v devadesátých letech každoročně obsluhovaly cca 3 mil. osob.

Bouřlivý rozvoj všech forem organizovaného cestovního ruchu však neprobíhal v dobře připraveném legislativním rámci, a to zejména ve vztahu k ochraně zákazníka. Tvrdá konkurence zejména ve výjezdovém cestovním ruchu a nezkušenost mnoha manažerů cestovních kanceláří přivodila pád řady v té době významných cestovních kanceláří. Tisíce jejich klientů utrpěly ztráty finanční i morální.

Takovýto vývoj posílil tlak na přísnější regulaci podnikání v oblasti cestovního ruchu a posílení ochrany zákazníků. Výsledkem byl nový zákon č. 159/1999 Sb. a modifikace zákona č. 455/1991 Sb. a zákona č. 40/1964 Sb. Nově formulovaná legislativa posílila ochranu zákazníka a vytvořila podmínky obdobné s podmínkami v zemích EU.

Témata, do kterých materiál patří