24AB-Služby CK a CA+CR v Praze
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Na konci osmdesátých let měl Čedok 166 poboček v Československu, 20 zastoupení a majetkových účastí v zahraničí, 200 hotelů s kapacitou 23 tis. Lůžek a zaměstnával 22 tis. Lidí. Disponoval vlastní autobusovou divizí a jeho aktivity zasahovaly i do zábavního průmyslu.
V oblasti domácího i zahraničního cestovního ruchu začaly od poloviny šedesátých let působit specializované cestovní kanceláře – CKM – cestovní kancelář SSM, Rekrea – cestovní kancelář spotřebních družstev, Balnea – representace lázní a zřídel, Sport-turist – cestovní kancelář tělovýchovných svazů a Autoturist – cestovní kancelář Automotoklubu ČSSR. Uvedené cestovní kanceláře originálně obsluhovaly sdružení a organizace, které byly jejich zakladateli, ale postupně rozšířily svoji činnost na všechny skupiny klientely. Řada z nich jako CKM, Rekrea, Sportturist, integrovala nebo budovala vlastní materiálně technickou základnu zejména hotelová a restaurační zařízení. Koncem osmdesátých let byly uvedené subjekty plnohodnotnými organizacemi cestovního ruchu, které podnikaly ve všech jeho oblastech a disponovaly rozsáhlou materiálně technickou základnou.
V osmdesátých letech dosáhly výkony cestovních kanceláří těchto parametrů: příjezdový cestovní ruch – 700 tis. osob výjezdový cestovní ruch – 600 tis. osob.
Cestovní kanceláře byly členy významných mezinárodních asociací a profesních spolků v oblasti cestovního ruchu.
Česká republika – devadesátá léta a současnost
Liberalizace podmínek podnikání v cestovním ruchu počátkem devadesátých let přinesla bouřlivý rozvoj v tomto odvětví a neobvyklý nárůst konkurence. Jenom v roce 1990 bylo vydáno v České republice na 6. tis. Oprávnění k provozování cestovní kanceláře a za celé období devadesátých let potom 11 tis. Těchto oprávnění. V oblasti výjezdového cestovního ruchu tak vzniklo plošně vysoce konkurenční prostředí.
Dezintegrace hotelového systému Čedoku spolu s výstavbou nových a rekonstrukcemi stávajících hotelových kapacit vytvořily předpoklady pro konkurenční prostředí i v oblasti příjezdového cestovního ruchu.
Mimořádný zájem našich občanů o zahraniční cesty a popularita země v zahraničí podpořily vysoké výkony cestovních kanceláří, které v devadesátých letech každoročně obsluhovaly cca 3 mil. osob.
Bouřlivý rozvoj všech forem organizovaného cestovního ruchu však neprobíhal v dobře připraveném legislativním rámci, a to zejména ve vztahu k ochraně zákazníka. Tvrdá konkurence zejména ve výjezdovém cestovním ruchu a nezkušenost mnoha manažerů cestovních kanceláří přivodila pád řady v té době významných cestovních kanceláří. Tisíce jejich klientů utrpěly ztráty finanční i morální.
Takovýto vývoj posílil tlak na přísnější regulaci podnikání v oblasti cestovního ruchu a posílení ochrany zákazníků. Výsledkem byl nový zákon č. 159/1999 Sb. a modifikace zákona č. 455/1991 Sb. a zákona č. 40/1964 Sb. Nově formulovaná legislativa posílila ochranu zákazníka a vytvořila podmínky obdobné s podmínkami v zemích EU.