24AB-Služby CK a CA+CR v Praze
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
V České republice existují CK a CA specializované na sport, na vodní turistiku (CVOK), na dobrodružný cestovní ruch (Adventura, SEN), dále teritoriálně specializované na určité oblasti – Řecko => Nikolas tours, Chorvatsko => CK Valaška, Severní Ameriku aj., nebo specializované na kongresovou, incentivní, léčebnou, tematickou a loveckou turistiku a na cestovní kanceláře zabývající se pracovními cestami
Podle klientely
Příjezdové => INCOMINGOVÉ CK, které zajišťují služby zahraničním návštěvníkům a jsou umístěny zejména ve střediscích cestovního ruchu; podstatou činnosti těchto firem je nákup služeb v místě nebo regionu (ubytování, doprava apod.) a následný prodej do zahraničí, kde odběratelem není konečný zákazník, a většinou ani maloprodejce, ale zahraniční velkoobchodník – touroperátor
Výjezdové => OUTGOINGOVÉ CK, které poskytují služby našim občanům a jsou lokalizovány v místě bydliště potencionálních účastníků cestovního ruchu a zabezpečují jim služby v jiném místě nebo jiném státě; jedná se o nejviditelnější subjekty cestovního ruchu, které se prezentují v médiích a mediálních kampaních
CK zaměřené na domácí cestovní ruch
Podle územní působnosti a podle velikosti
Podle územní působnosti rozlišujeme CK mezinárodní, celostátní, regionální a místní.
Podle velikosti rozdělujeme CK na velké, střední a malé. Kritériem může být počet obsloužených klientů, objem tržeb, a nebo počet zaměstnanců. S velikostí CK souvisí i univerzálnost nebo specializace jejich obchodních operací.
Podle působnosti:
a) celoroční
b) sezónní
Podle formy vlastnictví:
a) družstevní
b) soukromé
Funkce cestovních kanceláří
Hlavní funkcí CK je poskytování služeb
Funkce transformační – uplatňuje se zde, že služby se navzájem doplňují a vystupují jako nový produkt
Funkce překlenování prostoru a času – jezdí se v zimě do tepla apod.
Funkce zkoumání spotřebitelské poptávky – musíme zjistit poptávku a kupní sílu a podle toho upravujeme produkty
Funkce informační a kontaktní – jestliže chceme navázat kontakt, musíme jim poskytnout informace
Funkce kontrolní – největší kontrolou je zákazník, ten kontroluje kvalitu objednaných služeb
Funkce realizační – vyplývá z existence CK a její podnikatelské činnosti
Funkce výchovná – většina zájezdů je tematicky zaměřená
Organizační struktura cestovních kanceláří
organizační struktura cestovní kanceláře závisí obyčejně na její velikosti, která odpovídá rozsahu její činnosti
o Malá CK – do 5 zaměstnanců, nedělá touroperátorské činnosti, zprostředkovává provizní prodeje, pojištění, směnárenské služby, recepční služby…
o Střední CK – 5 – 10 osob, zabývají se touroperátorskou a zprostředkovatelskou činností, tato činnost je rozdělena na: zahraniční rekreace, poznávací zájezdy, příjezdový CR, pobytové zájezdy