Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




24AB-Služby CK a CA+CR v Praze

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (41.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

o Velká CK – do 50 osob

  • vnitřní organizaci cestovní kanceláře obvykle stanoví její organizační řád, který určuje hlavní zásady a pravidla této organizace, její členění, odpovědnost pracovníků, činnosti, dělbu práce…

  • podstatná část řídících činností se soustřeďuje v podnikovém centru, které se obvykle člení na úseky, odbory, oddělení a referáty => to je řídícím stupněm ve vztahu k výkonným složkám podniku, tj. cestovním kancelářím nebo jejím pobočkám

  • cestovní kancelář může mít vyčleněné pracoviště, tzv. expozituru, dále může zřizovat svoje pracoviště v zahraničí, pobočky, reprezentace, sezónní delegatury, atd.

  • sezónní delegatury si cestovní kanceláře vytvářejí v těch střediscích cestovního ruchu, v nich se koncentrují účastníci jimi organizovaných zájezdů a pobytů; činnost je zpravidla časově omezená letní nebo zimní sezónou; => delegáti jsou placení zástupci cestovní kanceláře, kteří dlouhodobě pobytovém místě fungují jako vedoucí zájezdu

  • Vnitřní organizační struktura CK závisí hlavně na její velikosti, která odpovídá rozsahu její činnosti.

Vnitřní organizační strukturu CK určuje Organizační řád, který stanoví hlavní pravidla této organizace:

  • členění pracovníků

  • odpovědnost pracovníků

  • dělbu práce

  • rozsah náplně práce Řízením velkého podniku CR se zabývá management a CK se může organizačně dělit na: úseky nebo odbory oddělení referáty (divize)

Výkonnými složkami podniku jsou jednotlivé provozní jednotky – cestovní kanceláře.

Jejich činnost řídí a odpovídá za ni vedoucí nebo ředitel CK.

Spolupráce, koncentrace a integrace cestovních kanceláří

Ve světě je snaha ze strany CK, aby docházelo k maximální koncentraci a integraci CK.

Koncentrace= je proces zvětšování hospodářských systémů, který je doprovázen růstem jejich ekonomické síly.

Integrace= je slučování do větších celků.

Proces koncentrace počátkem 70. let 20. století byl velmi významný - převažovali totiž malé podniky CR, tedy i malé CK - ty neměly velké pravomoci a vystupovaly ve světovém CR jako zprostředkovatelé mezi poskytovateli služeb. Právě v 70. letech dochází k rozvoji letecké dopravy - využívání velkokapacitních letadel - malé CK tak neměly šanci obsadit celé letadlo sami! Vznikl tak tzv. „masový cestovní produkt“– vzniká tedy „turistický průmysl“. Ze skupiny CK se začaly oddělovat velcí touroperátoři – tito musely vytvářet nabídky jiné než tzv. „CK rodinného typu“. Například dodnes funguje v Německu CK Neckermann, TUI, ITS – v té době ovládala 70% trhu CK v Německu. Ve Francii existovalo 13 významných touroperátorů – ti ovládaly 50% trhu CR. Monopolizace = rostla díky zlepšování výpočetní techniky + pozvolnému rozvoji síťových rezervačních systémů. Právě německá TUI (Turistic Union International) začala v roce 1976 spolupracovat s italskou Travel Delta a vybudovaly první rezervační systém. Dalším procesem v 70. letech je cesta diverzifikace = dochází ke spojování firem s funkční vazbou (nebo i bez přímé funkční-věcné vazby) ® vytvářejí se podniky CK a hotelů + propojování s leteckými společnostmi ® Air France v roce 1968 založila CK Sother (významný subjekt CR) + v Anglii CK Thomson Holiday spolu s firmou Kosmos koupila British Airways!

Témata, do kterých materiál patří