24AB-Služby CK a CA+CR v Praze
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
o Velká CK – do 50 osob
vnitřní organizaci cestovní kanceláře obvykle stanoví její organizační řád, který určuje hlavní zásady a pravidla této organizace, její členění, odpovědnost pracovníků, činnosti, dělbu práce…
podstatná část řídících činností se soustřeďuje v podnikovém centru, které se obvykle člení na úseky, odbory, oddělení a referáty => to je řídícím stupněm ve vztahu k výkonným složkám podniku, tj. cestovním kancelářím nebo jejím pobočkám
cestovní kancelář může mít vyčleněné pracoviště, tzv. expozituru, dále může zřizovat svoje pracoviště v zahraničí, pobočky, reprezentace, sezónní delegatury, atd.
sezónní delegatury si cestovní kanceláře vytvářejí v těch střediscích cestovního ruchu, v nich se koncentrují účastníci jimi organizovaných zájezdů a pobytů; činnost je zpravidla časově omezená letní nebo zimní sezónou; => delegáti jsou placení zástupci cestovní kanceláře, kteří dlouhodobě pobytovém místě fungují jako vedoucí zájezdu
Vnitřní organizační struktura CK závisí hlavně na její velikosti, která odpovídá rozsahu její činnosti.
Vnitřní organizační strukturu CK určuje Organizační řád, který stanoví hlavní pravidla této organizace:
členění pracovníků
odpovědnost pracovníků
dělbu práce
rozsah náplně práce Řízením velkého podniku CR se zabývá management a CK se může organizačně dělit na: úseky nebo odbory oddělení referáty (divize)
Výkonnými složkami podniku jsou jednotlivé provozní jednotky – cestovní kanceláře.
Jejich činnost řídí a odpovídá za ni vedoucí nebo ředitel CK.
Spolupráce, koncentrace a integrace cestovních kanceláří
Ve světě je snaha ze strany CK, aby docházelo k maximální koncentraci a integraci CK.
Koncentrace= je proces zvětšování hospodářských systémů, který je doprovázen růstem jejich ekonomické síly.
Integrace= je slučování do větších celků.
Proces koncentrace počátkem 70. let 20. století byl velmi významný - převažovali totiž malé podniky CR, tedy i malé CK - ty neměly velké pravomoci a vystupovaly ve světovém CR jako zprostředkovatelé mezi poskytovateli služeb. Právě v 70. letech dochází k rozvoji letecké dopravy - využívání velkokapacitních letadel - malé CK tak neměly šanci obsadit celé letadlo sami! Vznikl tak tzv. „masový cestovní produkt“– vzniká tedy „turistický průmysl“. Ze skupiny CK se začaly oddělovat velcí touroperátoři – tito musely vytvářet nabídky jiné než tzv. „CK rodinného typu“. Například dodnes funguje v Německu CK Neckermann, TUI, ITS – v té době ovládala 70% trhu CK v Německu. Ve Francii existovalo 13 významných touroperátorů – ti ovládaly 50% trhu CR. Monopolizace = rostla díky zlepšování výpočetní techniky + pozvolnému rozvoji síťových rezervačních systémů. Právě německá TUI (Turistic Union International) začala v roce 1976 spolupracovat s italskou Travel Delta a vybudovaly první rezervační systém. Dalším procesem v 70. letech je cesta diverzifikace = dochází ke spojování firem s funkční vazbou (nebo i bez přímé funkční-věcné vazby) ® vytvářejí se podniky CK a hotelů + propojování s leteckými společnostmi ® Air France v roce 1968 založila CK Sother (významný subjekt CR) + v Anglii CK Thomson Holiday spolu s firmou Kosmos koupila British Airways!