24AB-Služby CK a CA+CR v Praze
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pojistná smlouva musí být sjednána tak, aby se pojištění vztahovalo na veškeré zájezdy prodávané v době platnosti pojistné smlouvy (i na ty, které budou realizovány až po jejím zániku), ledaže cestovní kancelář uzavře smlouvu novou.
Pojišťovna předá CK kromě pojistky rovněž doklady určené zákazníkům, které musí obsahovat informace o uzavřeném pojištění, označení pojišťovny, pojistné podmínky a způsob oznámení pojistné události. CK je povinna předat tento doklad zákazníkovi spolu s pojistnou smlouvou.
Cestovní smlouva (občanský zákoník)
Cestovní smlouvou se provozovatel CK zavazuje, že zákazníkovi poskytne zájezd a zákazník se zavazuje, že zaplatí smluvenou cenu. Návrh cestovní smlouvy předkládá CK zákazníkovi. Jedno vyhotovení cestovní smlouvy je po jejím uzavření CK povinna předat zákazníkovi. Spolu s cestovní smlouvou je CK povinna předat zákazníkovi doklad o pojištění vystavený pojišťovnou.
V cestovní smlouvě lze dohodnout, že CK je oprávněna jednostranným úkonem zvýšit cenu zájezdu, jestliže je zároveň přesně stanoven způsob výpočtu zvýšení ceny. Cena zájezdu uvedená v cestovní smlouvě však nesmí být jednostranně zvýšena během 20 dnů před zahájením zájezdu.
Cenu lze zvýšit jen v případě, že dojde ke zvýšení:
a) ceny za dopravu včetně cen pohonných hmot
b) plateb spojených s dopravou, např. letištních a přístavních poplatků, které jsou zahrnuty v ceně zájezdu
c) směného kurzu české koruny použitého pro stanovení ceny zájezdu v průměru o více než 10%
Písemné oznámení o zvýšení ceny musí být zákazníkovi odesláno nejpozději 21 dní před zahájením zájezdu, jinak CK nevznikne právo na zaplacení rozdílů v ceně zájezdu.
Klasifikace cestovních kanceláří
podle postavení v distribučním procesu
podle zaměření nabízených zájezdů
podle klientely
podle územní působnosti
podle velikosti
podle působnosti
podle formy vlastnictví
Podle postavení v distribučním procesu (z hlediska předmětu činnosti)
Podle tohoto kritéria rozlišujeme:
organizátory zájezdů, kteří jsou v praxi cestovního ruchu nazýváni touroperátory (cestovní kanceláře); jejich postavení v distribučním procesu potom odpovídá pozici velkoobchodu; CK, která vytváří nové produkty, sbírá jednotlivé služby a z nich vytváří balík nových služeb, které prodává.
zprostředkovatele (cestovní agentury), kteří se zabývají prodejem a zprostředkováním služeb cestovního ruchu a prodejem produktu touroperátorů; v praxi cestovního ruchu bývají nazývání prodejci (agenti) a jejich postavení v distribučním procesu odpovídá pozici maloprodeje
Podle zaměření nabízených zájezdů
CK a CA lze dělit podle zaměření nabízených zájezdů na:
všeobecné (základní) CK, které poskytují služby v plném rozsahu, a musí proto mít potřebný pracovní aparát a přiměřené materiální vybavení
specializované CK, které umožňují dosáhnout vyšší kvality služeb tím, že se specializují na určitý druh a rozsah služeb, případně na určitou klientelu