Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3AB-Služby cestovního ruchu a přínos CR v ČR+Zdroje wellness

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.78 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

3A. Služby cestovního ruchu a přínos CR v ČR

SLUŽBY CR

Rozsah služeb v oblasti cestovního ruchu a turistiky je značný. Na poskytování těchto služeb se podílí značné množství podniků ale i menších firem a organizací. Vznik a rozvoj cestovního ruchu je podmíněn širokým spektrem různorodých služeb, rozsáhlou a kvalitní materiální základnou a jejich pokud možno permanentním působením z hlediska času a prostoru. Podnikání v oblasti cestovního ruchu je pevně spojeno s pojmem tržní ekonomiky a její závislosti na systému svobodných cen a vlastního práva.

Turistický trh se realizuje na základě vzájemného propojení čtyř základních prvků a to turistické poptávky, nabídky turistického produktu, jeho ceny a konkurence.

Současný turistický trh je velmi rozvinutý a přes relativně krátký vývoj nabízí nepřeberné množství různorodých produktů vycházejících ze standardní, moderní, ale i zcela specifické poptávky z hlediska žánru, času i místa realizace. Na základě této poptávky se rozvíjí klasické služby cestovního ruchu a vznikají nové, odpovídající dnešním požadavkům.

Tyto různorodé služby kompletují cestovní kanceláře (touroperátoři) a vytváří tak balíky služeb (zájezdy)a to na základě obecné poptávky (standardní zájezdy) nebo podle specifických požadavků klientů (forfaitové zájezdy).

Tyto produkty jsou klientům nabízeny a prodávány vlastními prodejními místy (pobočkami) touroperátorů nebo formou ,,provizního“ prodeje cestovními agenturami.

Služby v CR uspokojují naše potřeby:

  • poznávání

  • odpočinku

  • sportovního a kulturního vyžití

  • změny prostředí

POTŘEBY

Pocit nedostatku něčeho, co je pro život člověka nezbytné a důležité. Potřeby se dostávají do vědomí jako odraz pocitu, že člověk považuje něco za potřebné. Potřeby jsou vymezovány a formovány vývojem společnosti, tradicemi, etickými i právními normami.

Potřeby jsou uspokojovány- volnými statky- působení vlastností rekreačního prostoru

(sluneční svit, čistý vzduch, vliv moře, klid,…)

  • hmotnými statky- (zboží)

  • užitnými efekty nehmotného charakteru- (služby)

a) POTŘEBY PRIMÁRNÍ

Cílové potřeby účastníků CR (např. potřeba sportovního využití, poznávání kulturních a historických pozoruhodností, odpočinku, společenské komunikace, rozptýlení, zábavy,..)

b) POTŘEBY SEKUNDÁRNÍ

Realizační, které podmiňují efektivní uspokojování cílových potřeb (např. potřeba přepravit se do rekreačního prostoru, potřeba výživy, přenocování, hygieny, zprostředkování služeb,…)

ZVLÁŠTNOSTI SLUŽEB CR

  • proces poskytovaných služeb je současně i procesem jejich spotřeby

  • služby CR představují činnosti nehmotného charakteru = výsledkem je individuální nebo společensky užitný efekt

INDIVIDUÁLNÍ EFEKT – je obvykle součástí cíle účasti na CR, může mít různorodý charakter podle zvolené formy účasti (např. rekreační, kulturní, zdravotní…)

Témata, do kterých materiál patří