7) Předškolní pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7) Předškolní zařízení, obsahy a cíle předškolního vzdělávání
Předškolní pedagogiky patří mezi APLIKOVANÉ pedagogické disciplíny
Vědní obor, který se zabývá teorií a praxí výchovy a rozvojem dětí předškolního věku
Předškolní věk: od 3 let do nástupu dítěte do základní školy (od 3–6 let)
-
Úkol předškolní výchovy:
Zabezpečit uspokojování potřeb dětí
Rozvíjet osobnost dítěte podle jeho možností a schopností
-
Vytvořit předpoklady pro další vzdělávání
Cíle předškolní pedagogiky
Rámcové cíle (3 hlavní směry RVP PV):
Rozvoj dítěte a jeho schopnosti učení
Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Dílčí cíle (na úrovni vzdělávacích oblastí):
-
U každé oblasti (viz níže) jsou v RVP uvedeny konkrétní dílčí cíle, např.:
Rozvoj hrubé a jemné motoriky
Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
Podpora sociálních vztahů a spolupráce
Vnímání základních pravidel soužití
-
Podpora poznávání okolního světa
Klíčové kompetence (výsledky, ke kterým směřujeme):
-
Mají být naplňovány průběžně ve všech činnostech
Kompetence k učení – dítě se soustředí, zkouší, ptá se, učí se hrou
Kompetence k řešení problémů – dítě si všímá, přemýšlí, zkouší řešit
Komunikativní kompetence – dítě naslouchá, vyjadřuje se, rozumí
Sociální a personální kompetence – dítě spolupracuje, pomáhá, přizpůsobuje se
Občanské kompetence – dítě chápe pravidla, respektuje ostatní
-
Kompetence k aktivnímu učení a k životu – dítě se orientuje v běžném prostředí, chápe souvislosti
Obsah předškolního vzdělávání (oblasti podle RVP PV):
-
Náplň
-
Před rokem 1989 tzv. „složky výchovy“ = tělesná výchovy, hudební výchova, jazyková výchova
-
V současnosti byly nahrazeny 5 vzdělávacími oblastmi vycházejí od dítěte, stanoveny RVP PV
Dítě a jeho tělo (biologická oblast)
Rozvoj pohybových schopností, zdraví, sebeobsluhy
(např. koordinace, obratnost, zdravé návyky, péče o tělo)
Dítě a jeho psychika (psychologická oblast)
Rozvoj poznávacích schopností, řeči, emocí a vůle
-
(např. paměť, pozornost, řeč, vyjadřování, seberegulace)
Dítě a ten druhý (interpersonální oblast)
Rozvoj vztahů, empatie, spolupráce
(např. přátelství, ohleduplnost, vyjednávání)
Dítě a společnost (sociálně kulturní oblast)
Poznávání pravidel, hodnot, kultur
(např. pravidla soužití, základní morální hodnoty, tradice)
Dítě a svět (environmentální oblast)
Poznávání okolí, přírody, času, techniky
(např. roční období, přírodní jevy, prostředí, ekologie)
Zařízení předškolního vzdělávání
Mateřská škola (MŠ)
Zařízení pro předškolní výchovu, patří mezi druhy škol
Docházejí děti od 3–6 let (Výjimečně od 2 let)
Rozvíjí se zde komplexní osobnost dítěte podle stanovených cílů
Děti jsou vzdělávány ve třídách věkově homogenní či heterogenní (Rozdílný věk)
24 dětí, výjimečně 28 dětí
-
1 učitelka = max. 20 dětí