Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7) Předškolní pedagogika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

7) Předškolní zařízení, obsahy a cíle předškolního vzdělávání

  • Předškolní pedagogiky patří mezi APLIKOVANÉ pedagogické disciplíny

  • Vědní obor, který se zabývá teorií a praxí výchovy a rozvojem dětí předškolního věku

  • Předškolní věk: od 3 let do nástupu dítěte do základní školy (od 3–6 let)

  • Úkol předškolní výchovy:

    • Zabezpečit uspokojování potřeb dětí

    • Rozvíjet osobnost dítěte podle jeho možností a schopností

    • Vytvořit předpoklady pro další vzdělávání

Cíle předškolní pedagogiky

Rámcové cíle (3 hlavní směry RVP PV):

  1. Rozvoj dítěte a jeho schopnosti učení

  2. Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost

  3. Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí

Dílčí cíle (na úrovni vzdělávacích oblastí):

  • U každé oblasti (viz níže) jsou v RVP uvedeny konkrétní dílčí cíle, např.:

    • Rozvoj hrubé a jemné motoriky

    • Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností

    • Podpora sociálních vztahů a spolupráce

    • Vnímání základních pravidel soužití

    • Podpora poznávání okolního světa

Klíčové kompetence (výsledky, ke kterým směřujeme):

  • Mají být naplňovány průběžně ve všech činnostech

  1. Kompetence k učení – dítě se soustředí, zkouší, ptá se, učí se hrou

  2. Kompetence k řešení problémů – dítě si všímá, přemýšlí, zkouší řešit

  3. Komunikativní kompetence – dítě naslouchá, vyjadřuje se, rozumí

  4. Sociální a personální kompetence – dítě spolupracuje, pomáhá, přizpůsobuje se

  5. Občanské kompetence – dítě chápe pravidla, respektuje ostatní

  6. Kompetence k aktivnímu učení a k životu – dítě se orientuje v běžném prostředí, chápe souvislosti

Obsah předškolního vzdělávání (oblasti podle RVP PV):

  • Náplň

  • Před rokem 1989 tzv. „složky výchovy“ = tělesná výchovy, hudební výchova, jazyková výchova

  • V současnosti byly nahrazeny 5 vzdělávacími oblastmi vycházejí od dítěte, stanoveny RVP PV

Dítě a jeho tělo (biologická oblast)
  • Rozvoj pohybových schopností, zdraví, sebeobsluhy

  • (např. koordinace, obratnost, zdravé návyky, péče o tělo)

Dítě a jeho psychika (psychologická oblast)
  • Rozvoj poznávacích schopností, řeči, emocí a vůle

  • (např. paměť, pozornost, řeč, vyjadřování, seberegulace)

Dítě a ten druhý (interpersonální oblast)
  • Rozvoj vztahů, empatie, spolupráce

  • (např. přátelství, ohleduplnost, vyjednávání)

Dítě a společnost (sociálně kulturní oblast)
  • Poznávání pravidel, hodnot, kultur

  • (např. pravidla soužití, základní morální hodnoty, tradice)

Dítě a svět (environmentální oblast)
  • Poznávání okolí, přírody, času, techniky

  • (např. roční období, přírodní jevy, prostředí, ekologie)

Zařízení předškolního vzdělávání

Mateřská škola (MŠ)

  • Zařízení pro předškolní výchovu, patří mezi druhy škol

  • Docházejí děti od 3–6 let (Výjimečně od 2 let)

  • Rozvíjí se zde komplexní osobnost dítěte podle stanovených cílů

  • Děti jsou vzdělávány ve třídách věkově homogenní či heterogenní (Rozdílný věk)

  • 24 dětí, výjimečně 28 dětí

  • 1 učitelka = max. 20 dětí

Témata, do kterých materiál patří