Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7) Předškolní pedagogika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ZŘIZOVATEL a personál
  • Zřizovatel MŠ – Obce, kraje, církevní organizace, občanská sdružení, soukromé osoby

  • Odborní (pedagogičtí) pracovníci

    • Ředitel(ka)

    • Učitelky/učitelé MŠ (většinou 2 na třídu)

    • Asistent pedagoga (u dětí se speciálními potřebami)

  • Provozní personál – Kuchařky, uklízečky, školník

Základní dokumenty:
RVP PV
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání

  • Tvoří základní rámec pro předškolní vzdělávání

  • Závazný pro všechny MŠ → každá mateřská škola vytváří svůj vlastní ŠVP

  • Od 1.9. 2007 je závazný pro všechny MŠ.

ŠVP
  • Školní vzdělávací program

  • Vytváří konkrétní MŠ a vychází z předpisů RVP PV.

  • Školní vzdělávací program (ŠVP) – si zpracovává každá mateřská škola sama a

  • Povinná dokumentaci každé mateřské školy

  • Za zpracování odpovídá ředitel, ale na tvorbě by se měli podílet všichni pedagogové školy

TVP
  • Třídní vzdělávací program

  • Vychází ze ŠVP

  • Otevřený pracovní plán učitelek z dané třídy

  • Závisí na aktuální situaci třídy

Školní řád, školní matrika
Funkce MŠ:
  • Bezpečnostní, zdravotní, hygienická

  • Výchovně vzdělávací

  • Sociální – Učí se žít ve společnosti ostatních dětí, dospělých (Socializační program)

  • Poradenská – Určena rodičům (Odborné poradenství, jak postupovat při výchově dětí)

Organizace MŠ
DĚLENÍ PODLE ZPŮSOBU PODLE ZPŮSOBU PROVOZU
  • Denní: provoz přibližně od (6:30 – 17:00)

  • Týdenní: provoz od neděle do pátku

    • Inspirace Irskem, u nás MŠ Betterfly, Hamry na Jezeře

  • Polodenní: pro nejmenší děti, maximálně 5 hodin denně

  • Internátní: funguje zde noční provoz, pro matky samoživitelky, které pracují na směny

    • Např. MŠ Stachova, Praha

Organizace MŠ
  • Třídy většinou věkově smíšené

  • Homogenních: ve třídě jsou děti stejného věku

  • Heterogenních: třídy dětí různého věku

Přínos MŠ:
Obohacení rodinné výchovy
  • doplnění domácí výchovy o nové podněty

  • rozvoj schopností a dovedností (hra, tvořivost, řeč, pohyb)

  • možnost účastnit se aktivit, které doma nejsou běžné

Adaptace
  • postupné zvykání na odloučení od rodičů

  • přizpůsobení se novému prostředí, kolektivu a režimu dne

  • rozvoj samostatnosti a sebedůvěry

Socializace
  • učení se pravidlům soužití ve skupině

  • rozvoj komunikačních dovedností (domluva, spolupráce, řešení konfliktů)

  • budování vztahů s vrstevníky a dospělými

Vyrovnávání rozdílů
  • podpora dětí z různých sociálních, kulturních a jazykových prostředí

  • zajištění rovného startu do dalšího vzdělávání

  • individuální přístup k dětem s různými potřebami

Speciální mateřská škola (SMŠ)

  • Předškolní zařízení určené dětem se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Zajišťuje individuální přístup – přizpůsobuje se potřebám jednotlivých dětí

  • Výchova a vzdělávání probíhá podle RVP PV upraveného pro speciální vzdělávání

Témata, do kterých materiál patří