7) Předškolní pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ZŘIZOVATEL a personál
-
Zřizovatel MŠ – Obce, kraje, církevní organizace, občanská sdružení, soukromé osoby
Odborní (pedagogičtí) pracovníci
Ředitel(ka)
Učitelky/učitelé MŠ (většinou 2 na třídu)
Asistent pedagoga (u dětí se speciálními potřebami)
-
Provozní personál – Kuchařky, uklízečky, školník
Základní dokumenty:
RVP PV
-
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
-
Tvoří základní rámec pro předškolní vzdělávání
-
Závazný pro všechny MŠ → každá mateřská škola vytváří svůj vlastní ŠVP
-
Od 1.9. 2007 je závazný pro všechny MŠ.
ŠVP
-
Školní vzdělávací program
-
Vytváří konkrétní MŠ a vychází z předpisů RVP PV.
Školní vzdělávací program (ŠVP) – si zpracovává každá mateřská škola sama a
Povinná dokumentaci každé mateřské školy
-
Za zpracování odpovídá ředitel, ale na tvorbě by se měli podílet všichni pedagogové školy
TVP
Třídní vzdělávací program
Vychází ze ŠVP
Otevřený pracovní plán učitelek z dané třídy
Závisí na aktuální situaci třídy
Školní řád, školní matrika
Funkce MŠ:
Bezpečnostní, zdravotní, hygienická
Výchovně vzdělávací
Sociální – Učí se žít ve společnosti ostatních dětí, dospělých (Socializační program)
-
Poradenská – Určena rodičům (Odborné poradenství, jak postupovat při výchově dětí)
Organizace MŠ
DĚLENÍ PODLE ZPŮSOBU PODLE ZPŮSOBU PROVOZU
Denní: provoz přibližně od (6:30 – 17:00)
Týdenní: provoz od neděle do pátku
Inspirace Irskem, u nás MŠ Betterfly, Hamry na Jezeře
Polodenní: pro nejmenší děti, maximálně 5 hodin denně
Internátní: funguje zde noční provoz, pro matky samoživitelky, které pracují na směny
-
Např. MŠ Stachova, Praha
-
Organizace MŠ
Třídy většinou věkově smíšené
Homogenních: ve třídě jsou děti stejného věku
-
Heterogenních: třídy dětí různého věku
Přínos MŠ:
Obohacení rodinné výchovy
-
doplnění domácí výchovy o nové podněty
-
rozvoj schopností a dovedností (hra, tvořivost, řeč, pohyb)
-
možnost účastnit se aktivit, které doma nejsou běžné
Adaptace
-
postupné zvykání na odloučení od rodičů
-
přizpůsobení se novému prostředí, kolektivu a režimu dne
-
rozvoj samostatnosti a sebedůvěry
Socializace
-
učení se pravidlům soužití ve skupině
-
rozvoj komunikačních dovedností (domluva, spolupráce, řešení konfliktů)
-
budování vztahů s vrstevníky a dospělými
Vyrovnávání rozdílů
-
podpora dětí z různých sociálních, kulturních a jazykových prostředí
-
zajištění rovného startu do dalšího vzdělávání
-
individuální přístup k dětem s různými potřebami
Speciální mateřská škola (SMŠ)
Předškolní zařízení určené dětem se speciálními vzdělávacími potřebami
Zajišťuje individuální přístup – přizpůsobuje se potřebám jednotlivých dětí
-
Výchova a vzdělávání probíhá podle RVP PV upraveného pro speciální vzdělávání